Page 42 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 42
40 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? Felfedező tanulás A közösségi média problémamegoldásra és önállóságra ösztönöz; ez a felfedező tanulás két legfontosabb eleme. A felfedező tanulás konstruktivista jellegű, mert azt az elképzelést támogatja, amely szerint a tanulási folyamatban az a jelentés fontos, amit a tanulók maguk alkotnak. Miközben a diákok kérdéseket tesznek fel, kísérletezés során környezetükre hatást gyakorolnak, és megfgyelik a hatásokat, változtatásokat hajtanak végre, tényeket és információt gyűjtenek, olyan tanuló- központú, kérdésalapú projektekben vesznek részt, amelyek új tudás megszerzésé- ben és a régi tudás megszilárdításában segítik őket. Bizonyos fokig a közösségi média eszközeinek vagy technológiáinak alkalmazása önmagában számos ilyen tevékenységet segít elő, miközben a diákok próbálnak rájönni, hogyan is működik ez a technológia. Konkrétabban: bizonyos közösségimédia-alkalmazások, mint a blogok és a könyvjelzők, alkalmasak arra, hogy frissen felbukkant gondolatokkal és információkkal kapcsolatban kutassunk, innovatív ötleteket dolgozzunk ki, és ezeket kommunikáljuk. Társas tanulás Az oktatás minden konstruktivista megközelítéséhez hasonlóan a társas tanulás is egyértelműen a diákot helyezi a tanulás kalandjának középpontjába. A társas tanu- lás azt jelenti, hogy a diákok együtt dolgoznak fel és osztanak meg tudásanyagot; ezt a tevékenységet a közösségi média interaktív jellegénél fogva nagyon jól támo- gatja. Legyen szó akár fotómegosztásról, közösségi könyvjelzőzésről vagy játék- ról, a diákok olyan tevékenységben vesznek részt, amelyek támogatják a közös ta- nulást és az aktív részvételt. Ám a pozitív együttműködés és közreműködés bizonyos előfeltételei szükségesek ahhoz, hogy a társas tanulás sikeres legyen: a diákoknak már rendelkezniük kell kedvező tapasztalatokkal a közös munkában, ha azt akarják, hogy jól menjen a közös tanulás (Christudason, 2003, online.). Szituációs tanulás A szituációs tanulás olyan konstruktivista tanuláselmélet, amelynek alapja a kultú- ra és a társadalom antropológiai felfogása és a „jelentés eleve társas megegyezésen alapuló jellege” (Lave és Wenger, 2009 [1991], 50.). Ebben a modellben a tanulók kezdetben csak perifériálisan vesznek részt azon tevékenységekben, amelyekben nem jártasak (szaknyelven: „indokolt perifériális részvétel”). Autentikus társas kontextusban a tevékenységben való folyamatos részvétel során megtanulják a te- vékenységet. Bár a szituációs tanulás kifejlesztői kijelentik, hogy ez nem oktatási
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47