Page 43 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 43
1. fejezet: Közösségi média és oktatás 41 technika vagy pedagógiai stratégia (Wenger, 2009 [1991], 40.), mégis megfelelő magyarázatot kínál arra, hogy mi történik, amikor a közösségi médiát a diákok tanulásának elősegítésére alkalmazzuk. Amikor először lépünk be egy „gyakorlati közösségbe”, például közösségi hálózatba, fórumba, chatcsoportba, az újonnan ér- kezettek eleinte a közösség perifériáján helyezkednek el, majd fokozatosan, amint tapasztalatot és szakértelmet szereznek, az adott kultúra középpontja felé mozog- nak. Ez azonban nem feltétlenül csak közösségi hálózatokra vonatkozik: magyará- zat lehet arra is, hogyan válnak szakértővé az egykori újoncok a közösségimédia- környezetben. A konstruktivista környezetek egyéb szempontjai John Dewey kijelenti, hogy az oktatás „támogató, segítő, fejlesztő folyamat” (2004 [1916], 10.). Tanárként a mi felelősségünk a fejlődés ezen feltételeit megteremteni. Azzal, hogy konstruktivista megközelítéseket alkalmazunk a közösségi média osztálytermi felhasználása során, különös fgyelmet kell fordítanunk a növekedés elősegítésének három fő tényezőjére: 1 A konstruktivista megközelítések támogatásához idő kell. Gondosan kell tervez- ni, megvalósítani és értékelni a kiválasztott tanítási és tanulási stratégiákat. Ne próbáljunk időt spórolni, egyszerűsíteni. 2 A tanulóknak támpontokra van szükségük. Azt, hogy milyenre és mennyire, ter- mészetesen az adott feladat határozza meg, illetve az is, hogy a tanulóknak mi- lyen tudása van; ám annak érdekében, hogy a tanulók saját fogalmat alkossanak és gondolati struktúrát alakítsanak ki, el kell látnunk őket tudásanyaggal, és tá- mogatást kell adnunk nekik, amely segíti őket az eléjük állított feladat értelme- zésében. Részletek a 2. fejezetben. 3 A megértés szoros ellenőrzése. Mivel a diákokat arra kértük, hogy saját képet alkossanak a világról, rendkívül fontos, hogy időnként ellenőrizzük, pontosan hajtják-e végre a feladatot, és nincs-e eltérés a témától. Amennyiben félreértés vagy félreértelmezés van, mielőbb be kell avatkoznunk. Mostanra bizonyára nyilvánvaló: a közösségi média megadja a diákoknak a lehető- séget, hogy ne csak végfelhasználóként fogyasszák a neten megjelent információ- kat, hanem saját tartalmakat alkossanak, és saját világképet alakítsanak ki, ami nagyban javítja az eddigi oktatási gyakorlatot. A közösségi média egyben lehető- séget ad a diákoknak arra, hogy gyakorolják azokat az előképességeket, amelyekre szükségük lesz ahhoz, hogy a jövőben, digitális környezetben sikereket érjenek el. Ám a közösségi média által nyújtott eszközökre és szolgáltatásokra ne tekintsünk úgy, mintha egyszerűen „pluszt” adnának az oktatáshoz; inkább alapvető fontossá-
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48