Page 40 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 40
38 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? hasznosnak találják a blogokat jegyzeteik, gondolataik, információ és egyebek rendezésére. Ugyanez elmondható a közösségi média több eszközéről: a közös- ségi hálózatokról, a wikikről, a könyvjelzőkről stb. Ez a sok előny nem magától keletkezik: csak akkor lehet elérni, ha jól megtervez- zük az oktatás folyamatát, és elkötelezettek vagyunk a tájékoztatáson alapuló pe- dagógia (informed pedagogy) iránt. Ezért nagyon fontos az elmélet megértése a mindennapi osztálytermi gyakorlatban, így a következőkben rátérünk az elmé letre. A közösségi média oktatásbeli alkalmazásának konstruktivista megközelítése Az elméletek mindig a való világban megmutatkozó jelenségeket próbálnak leírni elvont fogalmakkal. Az oktatás területén segítenek megmagyarázni a társas és kognitív lét összetettségét olyképpen, hogy elemezhető legyen, miért hat, miért működik valami, és miért történik úgy, ahogy történik. Az oktatásban három szé- les körben elfogadott tanuláselmélet van: – Behaviourizmus: eszerint a tanulás viselkedésbeli változások által megy végbe, különösen az inger-válasz reakciók révén. – Kognitivizmus: eszerint a tanulás az egyén tudatában megy végbe, az informá- ció „feldolgozásának” és tárolásának, internalizációjának (elsajátításának) ered- ményeképpen. – Konstruktivizmus: eszerint a tanulás a tudatban játszódik le, de együttműködő, interaktív folyamat is ugyanakkor, amely során az egyén a tudást és a jelentést tapasztalatok révén szerzi, majd építi be tudásának meglévő kereteibe (vagy sé- máiba). Bár a közösségi média mindhárom elmélet szerinti tanulást támogatni tudja, mi itt elsődlegesen a konstruktivista megközelítésre koncentrálunk, nem utolsósorban azért, mert a ma használt digitális média könnyen támogatja az együttműködést és az interaktivitást, amelyek a konstruktivizmus fő jellemzői. A konstruktivista ta- nítás- és tanulásmegközelítések lényege a tanuló aktív részvétele a tudásanyag fel- építésében és a tanulási folyamatban. A tanulók előzetes ismereteikre és tapaszta- lataikra építve hoznak létre új vagy más világlátást; más szóval arra építenek, amit már tudnak. A konstruktivizmusnak számos formája és megközelítése van; mind- egyik fontos a közösségi média megfelelően megalapozott osztálytermi felhaszná- lásához.
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45