Page 36 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 36
34 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? Fitzgerald és Steele, 2008). Mint Conole rámutat: „még soha nem volt szorosabb egyezés a Web 2.0 technológiák jelenlegi gyakorlata és a jó pedagógia módszerei között” (2008, online). És amint Fitzgerald és Steele állítja: „A közösségi szoftver és a Web 2.0 szolgáltatások olyan csatornát nyitnak, amely lehetővé teszi, hogy felfedezzük a társas és együttműködő alkotást, benne a társas tanulást és szá- mos olyan műveletet, amelyek a formatív értékelési modellt támogatják.” (Fitzgerald és Steele, 2008, 30.) A közösségi média ideális az oktatók számára, mert gyors, rugalmas, könnyű használni és gyakran nagyon hatékony: egyetlen feladatra koncentrálnak (például fotómegosztásra vagy animációra), de azt nagyon jól végzik. A közösségi média ráadásul folyamatos fejlődésben van: azt mondják, „folyamatos béta verzió”, ami azt jelenti, hogy a szoftvert gyakran frissítik azért, hogy a diákok mindig a termék legújabb változatával dolgozzanak. A közösségi médiával a diákok könnyen részt tudnak venni a tartalom, a weboldalak előállításában és saját tanulási folyamataik- ban, ami azt jelenti, hogy ezek az eszközök diák- és osztályfókuszúak lehetnek, tehát nem a tanáré a vezérlő szerep. John Dewey már közel egy évszá zada, 1916- ban felismerte, mennyire fontos ez a szemlélet és megközelítés; kijelentette: „több lehetőséget kéne adni a közös tevékenységre az oktatási folyamatban tanulóknak, hogy saját képességeikről, a felhasznált anyagokról és eszközökről közösségi visszajelzést kapjanak” (2004 [1916], 39., kiemelés törölve). Ma már könnyen te- remthetünk ilyen lehetőségeket a diákoknak, mert a közösségi média platformjai az oktatást – nem az oktatót – helyezik a középpontba, így lehetővé válhat a diá- kok számára, hogy aktívabban és kreatívabban vegyenek részt a tanulás folyama- tában. Milyen előnyökkel jár a közösségi média használata az oktatásban? Amennyiben megfelelően használjuk, a közösségi médiának – a feladattól és a média kiválasztásától függően – számos előnye lehet az oktatási környezetben. Ki- váló eszköz például a diákok online világba való szocializációjában és a megfelelő online kommunikáció oktatásában. A diákok számára komoly motivációt jelent- hetnek. Hangsúlyozni kell azonban, hogy a közösségi média nem csodaszer, nem old meg minden kommunikációs dilemmát. Egyre több bizonyíték szól amellett, hogy a hiperlinkalapú felépítés miatt a közösségi média inkább szétszórja, mint összpontosítja a fgyelmet (Carr, 2010). Ezért fontos, hogy olyan tanítási és tanu- lási feladatokat határozzunk meg, amelyekhez az adott téma mély, gondolkodást igénylő feldolgozása szükséges, ne legyen elégséges egy technológiai eszközzel