Page 33 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 33
1. fejezet Közösségi média és oktatás Áttekintés Ez a fejezet bemutatja a terepet, ahol a közösségi média alkalmazásával mozgunk: a társadalmi, elméleti, pedagógiai alapokat. Az új technológiákat a jelenlegi médiakörnyezetben ismerhetik meg, majd részletesebben olvashatnak arról, hol van a közösségi média helye a jelenlegi oktatási kontextusban. Különösen a tanu- lás számos konstruktivista alapú megközelítésével foglalkozunk, mert ezekben a legsikeresebb a digitális környezetben való tanulás. A médiakörnyezet ma Az internet nem mindig volt „közösségi” – vagyis nem mindig volt meg a lehető- ség arra, hogy valós időben kommunikáljunk barátainkkal, családtagjainkkal, kol- légáinkkal és idegenekkel, ahogy azt most a Facebookon vagy Skype-on tesszük. A világháló első „verziója” (utólagos elnevezése szerint a „Web 1.0”) a felhasz- nálók többsége számára „csak olvasható” rendszer volt; ha nem volt különleges tudásunk, például nem tudtunk HTML-kódban programozni, ha nem volt különle- ges technikánk, például szervereink, akkor csak olvashattuk a tartalmakat, ame- lyeket mások írtak és tettek közzé weboldalaikon. Ám 2005 környékén az internet evolúciója révén létrejött a web következő generációja, a „Web 2.0”. Web 2.0 Ma már nincs szükség különleges tudásra, és nem kell hozzáférnünk különleges technikákhoz annak érdekében, hogy weboldalunk legyen, vagy jelen legyünk a neten. Saját anyagainkat feltehetjük a világhálóra olyan szolgáltatások igénybevé- telével, amelyek ezt megkönnyítik számunkra. Ezért nevezik a „Web 2.0-t” az „ír- olvas világhálónak”: nemcsak olvasni tudjuk a tartalmakat, hanem közzétenni is.