Page 34 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 34
32 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? Fontos: Mi a Web 2.0? A „Web 2.0” egyszerűen az Internet „második generációja”; nem szoftver- csomag, bár a neve alapján annak tűnhetne. Noha a „Web 2.0” hasznos kifejezés volt a számítástechnikában járatosaknak az „ír-olvas világháló” jelölésére, a kifejezés kissé félrevezető. Ezért e helyett ebben a könyvben inkább a „közösségi média” kifejezéssel jelöljük azokat az eszközöket és alkalmazásokat, amelyeket ez az „új generációs Internet” és más digitális tech- nológiák nyújtanak nekünk. Fontos: Van valami különbség a világháló és az internet között? Igen. Az Internet az a mögöttes infrastruktúra, amely lehetővé teszi az infor- máció digitális továbbítását. A világháló azonban egyszerűen olyan platform, amely az internet segítségével tartalmat közvetít. Ugyanígy az okostelefon- jainkon és táblagépeinken futó alkalmazások nem weblapokon, de ugyanúgy az interneten továbbítják az adatokat. A közösségi média körébe tartoznak a blogok, wikik, posztok, a Facebookon, a Twitteren, a YouTube-on, a Google felületein közzétett tartalmak, hogy csak a legjellemzőbbeket említsük. A digitális eszközöket és szolgáltatásokat, amelyeket valószínűleg már mindennapi életünkben, a munka, a tanulás és a közösségi élet világában használunk, legjobban a „közösségi média” elnevezés fejezi ki. A Facebook például olyan szolgáltatás, amely segít kommunikálni barátainkkal, és használatával megtudhatjuk, mit csinálnak, mit gondolnak éppen. Blogírással kifejthetjük véleményünket egy témában, a YouTube-ra megjegyzéseket és videókat tölthetünk fel. Ez mind a közösségi médiához tartozik. Az utóbbi évek- ben a közösségi média megváltoztatta a kultúráink közötti információcsere tech- nikáit. Hagyományos kontra közösségi média A Web 2.0 megjelenéséig az információáramlás egyirányú volt; az „egytől sokak- hoz” média – újságok, televízió, könyvek, magazinok stb. – jellemzően egy irány- ba hatott: az előállítótól a fogyasztó felé. Némelyik hagyományos médiaforma vá- laszirányokat is lehetővé tett (például az újságok „olvasói levelek” rovata), de a