Page 37 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 37
1. fejezet: Közösségi média és oktatás 35 való felületes foglalkozás. Ahhoz, hogy okosan integráljuk a közösségi médiát az osztálytermi oktatásba, olyan feladatokat kell kidolgozni, amelyekhez nemcsak a témát kell érteni, de magasabb szintű kognitív tevékenységek is szükségesek (pél- dául kreativitás, szintetizáló és értékelő képesség). Intellektuális előnyök A közösségi média használatának előnyei egyáltalán nem automatikusak. Önma- gában az, hogy létrehozunk egy osztályblogot, és hagyjuk, hogy a diákok rászaba- duljanak, nem garancia a magasabb szintű gondolkodásra. Ha azt akarjuk, hogy a közösségi média a diákok intellektuális hasznára legyen, alapvetően fontos az át- gondolt tervezés, amelyeknek eredményeképpen a feladat megoldása a diákok ré- széről elmélyült feldolgozást igényel és – ami talán még fontosabb – különböző információk és álláspontok szintézisét teszi szükségessé. – Elemzés, értelmezés, szintézis, kritika. A bemeneti információ felbontása, sémák és jellemzők felismerése, majd újbóli összeállítása, hogy új vagy más jelentést adjunk – ezek a magasabb rendű gondolkodás kulcsfontosságú elemei. A közös- ségi média számos eszközzel és szolgáltatással támogatja ezeket a tevékenysé- geket. – Megerősítés, minősítés, kiértékelés. A közösségi média arra is használható, hogy a web információinak hitelességével, tekintélyével, érvényességével kapcsolatos kérdéseket taglaljanak, és bátorítást kapjanak az értékítélő képesség fejleszté- sére. – Hagyományos írástudás. Megfelelő feladat- és tevékenységtervezés esetén a kö- zösségi média könnyen felhasználható a hagyományos írástudás (olvasás, írás) és számolás fejlesztésére a szöveg- és számtanalapú tanítás és tanulás folyama- tában is. – Vizuális kultúra. A vizuális anyagok egyre elterjedtebbé válnak a médiagazdag környezetben. A közösségi média megtaníthatja a gyerekeket és fatalokat arra, hogyan dekódolják és értelmezzék az ilyen anyagokat. – Médiaműveltség. A közösségi média megtaníthat arra, hogy kritikusan közelít- sünk mindenféle médiához, amely társadalmunkat és kultúránkat alakítja. – Gyakorlati tudás. A közösségi média megtanítja a felhasználókat a közösségi média gyakorlati alkalmazására; egy ismétlődő folyamat során a diákok megta- nulják a közösségi média használatának funkcionális alapjait. Egyszerűbben szólva: a közösségi média alkalmazása során a diákok megtanulnak felhasználói neveket alkotni, képeket feltölteni, proflt létrehozni és karbantartani, illetve más alapvető feladatokat kivitelezni az interneten.
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42