Page 46 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 46
2. fejezet Hatásos tanmenetek és óratervek a közösségi média alkalmazásával Áttekintés Ez a fejezet azt mutatja be, hogyan tervezzük meg a közösségi média osztálytermi alkalmazását. Különösen arra koncentrálunk, hogyan határozzuk meg a célt, és hogyan döntsük el, mikor lehet hasznos a diákok számára a közösségi média hasz- nálata. Foglalkozunk azzal is, hogy meg kell tervezni a közösségi média alkal- mazásával végrehajtandó feladatokat, majd azt vizsgáljuk, hogyan támogatható megfelelő módon a diákok tanulási folyamata. A fejezet utolsó részében az osz- tályteremben alkalmazható közösségimédia-szolgáltatások részleteit tárgyaljuk. A feladat megtervezése A közösségimédia-alkalmazás megtervezésének módja nagy hatással van a digitá- lis eszközök osztálytermi használatának sikerességére. Erről ismét Dewey-től ta- nulhatunk: „Sosem nevelünk közvetlenül; a nevelés mindig közvetve, környezetben történik. Nagy kü- lönbség, hogy hagyjuk-e, hogy a véletlen környezet végezze ezt a munkát, vagy megtervez- zük és alakítjuk a környezetet, amely nevel.” (Dewey, 2004 [1916], 18.) Azok a tanárok, akiknek újdonság a közösségi média integrálása a tanítási gya- korlatba, gyakran elkövetik azt a hibát, hogy nem a tanítási vagy tanulási epizód céljára vagy várt előnyére, hanem a felhasználni kívánt eszközre koncentrálnak. Például a tanár „beleszeret” a blogokba és úgy dönt, hogy blogokat alkalmaz min- den olyan feladatra, ahol közösségi médiát használ, függetlenül attól, hogy a blogformátum alkalmas-e a kívánt eredmény elérésére. Nagyon fontos előbb meg- határoznunk a tanítási, tanulási epizód tágabban értett célját. Csak akkor lép- hetünk tovább, amikor már eldöntöttük, hogy mit szeretnénk elérni, megtanítani,
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51