Page 47 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 47
2. fejezet: Hatásos tanmenetek és óratervek a közösségi média alkalmazásával  45 elvégeztetni, megértetni a diákokkal; akkor választhatjuk ki a cél elérésére legal- kalmasabb eszközt. Amennyiben úgy döntünk, hogy a közösségi média felhaszná- lásával tudjuk a legjobban elérni a kitűzött célt, tovább kell lépni a tanítási és ta- nulási fázisra; megfelelő kiindulópontot, támpontokat, útmutatást, forrásokat kell adni a diákoknak, és meg kell határozni a sikeres teljesítés értékelésének kritériu- mait, ezáltal tisztázva elvárásainkat. A célok meghatározása Mielőtt egyáltalán elgondolkodnánk azon, hogy a közösségi média mint eszköz alkalmas-e egy adott tanítási vagy tanulási cél elérésére, el kell végeznünk a kon- cepció tisztázásának alapozó munkáját. Kezdjük azzal, hogy diákjainkra koncent- rálva tegyünk fel magunknak három alapvető kérdést: 1. Mi az intellektuális vagy konceptuális fókusza ennek az oktatási elemnek a diá- kok számára? (szövegértés, vizualizáció, alkalmazás, elemzés, kritika vagy va- lami más?) 2. Milyen „interakciókban” vesznek részt a diákok? (Információmegosztás, együttműködés, kapcsolatépítés, véleménykifejtés?) 3. Hogyan tudják a diákok a legjobban teljesíteni a feladatot? (Közösségi média alkalmazásával vagy más módon?) Láthatjuk, hogy az 1. és 2. pont között némi átfedés tapasztalható, ám a 3. kérdésre adott válasz határozza meg, hogy a közösségi média felhasználását választjuk-e. Ha például egy tanítási-tanulási epizód célja az, hogy a diákok valós érvekkel, hiteles források felhasználásával mutassanak be egy érvrendszert, és ezt egyéni feladatként várjuk el tőlük, erre a legalkalmasabb eszköz a hagyományos esszé. Ha azonban azt akarjuk, hogy a diákok bemutassák, hogy megértettek egy témát, és ezt úgy vigyék véghez, hogy együttműködnek egymással egy tudásépítő pro- jektben, amit mások is látnak, és amelyhez hozzá tudnak szólni, akkor úgy dönt- hetünk, hogy a wikiformátum szolgálja a legjobban a céljainkat. A megfelelő közösségimédia-eszközök kiválasztása a tanításban és a tanulásban Ám továbbra is kérdés marad: Honnan tudjuk, hogy a közösségi média alkalmas-e arra a feladatra, amit diákjaimmal el akarok végeztetni? A 2.1. táblázat segítségé- vel maghatározhatjuk, hogy a közösségi média alkalmas eszköz-e az adott tanítási és tanulási célra. Az egyes eszközök részletes bemutatása a 2. és a 3. részben talál- ható.
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52