Page 225 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 225
14. fejezet: A digitális szakadék és a digitális világban való jelenlét  223 társasági életben, és képes-e digitális tőkét gyűjteni a hálózati társadalomban. Mindazonáltal nem szabad elfelejteni, hogy egyes diákoknak korlátozott tényleges hozzáférésük van a digitális technológiához otthon és az otthonon kívül is; mások- nak pedig semmilyen hozzáférésük nincs. Feladat: Végezzünk felmérést az osztályban! 1. lépés: Hozzunk létre kérdőívet (online kérdőíveszköz, például a Survey- Monkey vagy a Zoomerang alkalmazásával – részletek a 10. fejezetben), amely a diákok digitális műveltségi szintjét méri. Körülbelül ilyen kérdéseket tegyünk fel: – Van otthon számítógéped? Ha igen, milyen típusú (PC, Mac, laptop, aszta- li vagy más)? – Van otthon internet-hozzáférésed? – Van mobiltelefonod, vagy használhatsz mobiltelefont? Van táblagéped (pl. iPad)? – Hány órát használod/használhatod az internetet otthon? Hol máshol tudsz internetezni (iskolában, könyvtárban, barátnál, máshol)? – Hetente hány órát töltesz a Facebookon? A Club Penguinen? A Moshi Monstersen? A YouTube-on? A Twitteren? Fórumokban? Blogolással? Podcastokkal? Online játékokkal? (Illetve más kérdéseket is feltehetünk, amelyeket az osztály korát és tudásszintjét fgyelembe véve megfelelőnek tartunk.) – Készítesz képes, hanggal ellátott médiatartalmat vagy kollázsként működő médiatartalmakat? – Milyennek tartod saját digitális műveltségedet? – Hogyan írnád le azokat a tevékenységeket, amelyeket a világhálón foly- tatsz (társas jellegű, politikai, tanulási, főként iskolai stb.)? Ezek a kérdések csak példák arra, hogy milyen típusú adatokat gyűjthetünk. Szánjunk időt arra, hogy olyan kérdéseket tegyünk fel, amelyek megfelelőek az adott osztálykörnyezetben. Egyes kérdésekre elég az „igen” / „nem” / „nem tudom” válasz, míg másokat célszerű a „nagyon egyetértek”-től a „na- gyon nem értek egyet”-ig terjedő „Likert-skálával” mérni, vagy a „gyakran / néha / ritkán / soha” válaszok mentén. Gondolkodhatunk azon is, hogy ki- egészítendő kérdéseket tegyünk-e fel, amelyekre a diákok személyesebb vá- laszokat adhatnak. A Dél-kaliforniai Egyetem médiatanszéke, az Annenberg School for Communication and Journalism kiváló médiaműveltségi kérdőívet dolgozott ki, amit alapul használhatunk az osztálykérdőívhez (keresés: „USC media
   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230