Page 222 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 222
14. fejezet A digitális szakadék és a digitális világban való jelenlét Áttekintés Ez a fejezet a „digitális szakadék” fogalmának kialakulásával foglalkozik, és leír- ja, hogy a helyzet jelenlegi állása szerint a digitális szakadék miként hat az éle- tünkre, valamint, hogy ezt a szakadékot többnyire inkább tudással és a hálózathoz való kapcsolódás lehetőségével, mint egyszerűen a hardverhez való hozzáféréssel írják le. A fejezet további részeiben a szakadékot áthidalandó „részvétel” és az „in- tegráció” közti különbséggel foglalkozunk, a szakadék áthidalása azt jelenti, hogy bár a társadalmi felzárkóztató programok nemes célokat fogalmaznak meg, az „in- tegráltakat” inkább a stratégia passzív alanyaiknak, nem a társadalom aktív részt- vevőinek tekintik. Inkább a részvételi megközelítés felé hajlunk, mert ez a kiin- dulópont nem azt feltételezi, hogy a diákokkal valamit kell tenni (azaz „integrálni őket”), hanem hogy a fatalokban van valami értékes és érdemes, amivel részt ve- hetnek a tevékenységben. Ez a fejezet azt demonstrálja, mennyire fontos létrehozni minden diák digitális tőkéjét. A digitális szakadék Mit jelent a digitális szakadék? A „digitális szakadék” kifejezést az 1990-es évek közepe óta használják; általában a digitális technológiához hozzáféréssel rendelkezők és nem rendelkezők közötti szakadékot jelenti (Green és Hannon, 2007, 59–60.). Az otthoni számítógéphasználat kezdetén „hozzáférés” alatt szinte kizárólag a digitális világot támogató hardver- rendszerekhez való hozzáférést értették: személyi számítógépek, nyomtatók, lapto- pok, az internet, szerverek, e-mail stb. használatának lehetőségét. Ma azonban a szakadék jellege megváltozott. Az eszközökhöz való egyszerű hozzáférés nem olyan probléma, mint korábban volt: a hardver olcsóbb lett, egyre több embernek van számítógépe vagy hasonló eszköze, és ha nincs is asztali gé-
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227