Page 217 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 217
13. fejezet: „Digitális bennszülöttek”, új tanulás és digitális műveltség  215 ról is képet adnak, hogy milyen a gyerekek hozzáállása és magatartása, a webolda- lakon és más médiaforrásokon keresztül információhoz férnek hozzá, hogyan értékelik azt, és mennyire tartják hitelesnek. Ha már itt tartunk: ezek a felmérések nem kívánják mérni a digitális műveltség szintjét; csak az aktuális attitűdökről, felhasználásról, aggályokról és tudásról kérdeznek. Az Australia National Assessment Program for ICT Literacy kutatóprogram azonban éppen ezt méri. 2010-ben a National Assessment Program kiadta a 6–10. osztályos ausztrál gyerekek „információ- és kommunikációtechnológiai (ICT) mű- veltségéről” szóló második felmérésének eredményeit. A diákok képességét három szegmensen keresztül mérték (nevezetesen: az információval való munka, infor- mációtartalom létrehozása és megosztása, valamint ICT-felelősség), és a következő eredményeket kapták: – A hatodikos diákok 57%-a megfelelt a kompetenciakövetelményeknek (2005- ben ez 49% volt). – A tizedikes diákok 66%-a megfelelt a kompetenciakövetelményeknek (2005-ben ez 61% volt). Amikor tanárokkal és szülőkkel beszélgetünk ezekről az eredményekről, gyakran jegyzik meg, hogy ezek az adatok „alacsonynak” tűnnek. Különösen alacsonynak tűnnek, ha a korábban említett „digitális bennszülött”-jelenséget is fgyelembe vesszük. Az ilyen eredmények mindazonáltal arra emlékeztetnek minket, hogy a diákok nem születnek „technikai zseninek”, akik valahogy ösztönösen tudják használni a számítógépet. A mai diákoknak, mint bárki másnak, részt kell venniük a folyamatban: képességüket és tudásukat folyamatosan fejleszteni és fejlődésüket megfelelően támogatni kell, ha magasabb szintű gondolkodási képességeket és di- gitális műveltséget akarunk kialakítani. Feladat: Mit csinálnak a fatalok az interneten a saját országunkban? Látogassunk el országunk kommunikációs hatóságának weboldalára. Itt a kezdőlista: – Ausztrália: Australian Communications and Media Authority (ACMA). – Egyesült Királyság: Offce of Communications (Ofcom). – Kanada: Canadian Radio-television and Telecommunications Commission (CRTC). – Magyarország: Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). – USA: Federal Communications Commission (FCC). – Új-Zealand: Commerce Commission of New Zealand (ComCom).
   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222