Page 212 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 212
210 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? szükségük van a kutatás, információelérés, -értékelés és -alkalmazás, illetve az új tudásanyag létrehozásának képességére is, hogy „megtanuljanak tanulni”. Az „új tanulás” fogalma rendkívül fontos a jelenlegi környezetben, mert a közösségi mé- dia oktatásbeli alkalmazása lehetőséget ad arra, hogy szakítsunk az ipari model- lekkel, és olyan modelleket alkalmazzunk, amelyek személyre szabottabbak, egye- dibb jellegűek és rugalmasak. „[A]z új tanulásának képessége sokkal fontosabb lett, mint a már ismert dol- gok tudása.” David Loader: Jousting for the New Generation (Kiállás az új generáció mellett). 2007. Számos oktatáskutató megfogalmazta, hogy szükség van a tanulás és tanítás újfaj- ta megközelítésére, és a többség elismeri az információ- és kommunikációtechno- lógia (ICT) központi jelentőségét az oktatásban (például Bruns, 2008; Carrington és Robinson, 2009; Loader, 2007; Yelland, 2007). Ezen a téren is felidézzük az ezredfordulón megfogalmazott gondolatokat – ezúttal a tanterv vonatkozásában –, hogy jobban megértsük a jelenlegi kontextust, és azt, hogy ez milyen hatással van a közösségi média oktatásbeli alkalmazására. Tantervi kérdések Toni Downes et al. (2001, 23.) négy fő „érvtípust” azonosított az információ- és kommunikációtechnológia (ICT) tantervi integrálásáról szóló vitákban: A típus: az ICT-készségek elsajátítása mint önálló cél; B típus: az ICT-eszközök alkalmazása abból a célból, hogy a jelenlegi tantervi kereteken belül fejlessze a diákok képességeit; C típus: az ICT mint a tágabb tantervi reformok integrált eleme, amelyek nemcsak a tanulás módját változtatják meg, hanem azt is, hogy mit tanulunk/tanítunk; D típus: az ICT mint a reformok integrált eleme, amelyek az oktatás szerveit és szerkezetét is megváltoztatják. Nicola Yelland (2007, 1–2.) a C típusú érvvel ért egyet, amikor azt mondja: „nem kéne az új technológiák alkalmazását a régi tantervbe integrálni; inkább a tantervet és a pedagógiai módszereket kell átgondolni annak fényében, hogy mi- lyen hatással lehetnek ezek az új technológiák a jelenbeni tanulásra és értelme- zésre.” Így ebben a tekintetben az új technológiák alapvető elmozdulást követelnek pedagógiánk és tanterveink konceptualizálásában és abban is, hogy miként reagá- lunk a szociokulturális környezetre; ebben a környezetben pedig a közösségi mé- diának központi szerepe van.
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217