Page 209 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 209
13. fejezet: „Digitális bennszülöttek”, új tanulás és digitális műveltség 207 Új tanulás Ahhoz, hogy fogalmunk legyen a kötött típusú nyugati oktatási rendszerünkre nyomást gyakorló szélesebb társadalmi folyamatokról, röviden át kell tekintenünk a technológiai forradalmak történetét, azoknak az ipari nemzetekre gyakorolt ha- tását. Ez segít megértenünk, mennyire egyedi ez a történelmi pillanat, amely ne- künk, tanároknak és diákjainknak is kihívást jelent. Lényeg: ha megértjük a hely- zet történetét és bonyolultságát – nem csak a digitális technológiák elemeit vesszük fgyelembe –, hatékonyan és hozzáértően tudjuk használni a közösségi médiát az oktatásban. A digitális forradalom Az emberiség időközönként technológiai forradalmat él át; ez azt jelenti, hogy gyors és nagyon jelentős változások következnek be az eszközhasználatban, a ter- melőrendszereket strukturáló technikákban, kultúránkban és a civilizációnkban, társadalmi és politikai viszonyainkban és általában mindennapi életünkben. Talán ezeknél a hatásoknál is jelentősebb azonban az, hogy a technológiai forradalmak jellemzően a tudatunkban, azaz világszemléletünkben, önfelfogásunkban és a má- sokról alkotott képünkben is változást okoznak: a forradalmak megváltoztatják gondolkodásunkat és gondolkodásunk irányait. Kétségtelenül a „digitális forrada- lom” idejét éljük (erről bővebben hamarosan) – de nem ez az első ilyen forradalom az emberiség történetében: korábban is voltak technológiai forradalmak. Ennek a jelenségnek talán legrégebbi példája a mezőgazdasági (vagy újkőkori) forradalom, amely körülbelül 10 000 éve kezdődhetett. Ez a forradalom a növény- termesztés és az állatháziasítás elterjedésében nyilvánult meg, konceptuálisan pe- dig abban, hogy letelepült, helyhez kötött életmódot kezdtünk folytatni (kezdtünk „gyökeret verni” egy helyen, és kijelöltük területünk határait, hogy megkülönböz- tessük azt mások területétől); mindez társadalmi, kulturális és politikai változá- sokhoz vezetett. A tizennyolcadik század végén kezdődött ipari forradalom is technológiai forradalom volt. Akkor az ipari termelés és a tömegtermelés gépesíté- se, a nagy piacok megjelenése, a munka koncepciójában bekövetkezett változások, a fogyasztási cikkek megjelenése, valamint a gazdasági ésszerűség, a kapitalizmus és a szocializmus eszméinek megjelenése következett be. Ezek a változások is tár- sadalmi szintű tudatváltozást eredményeztek. Jelenleg újabb technológiai hatásokat tapasztalunk, amelyek arra késztetnek minket, hogy hozzáigazítsuk termelési rendszereinket, szociokulturális struktú- ráinkat, a világról és a világhoz való viszonyunkról alkotott képünket. A digitális technológiák kétségkívül újabb forradalmi időszakba kényszerítenek minket, ame- lyet ezúttal az internet, a digitális adatfeldolgozás, az adatokhoz és információhoz való soha nem látott mértékű hozzáférés és a kommunikáció új módjai jelle-