Page 207 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 207
13. fejezet „Digitális bennszülöttek”, új tanulás és digitális műveltség Áttekintés Ez a fejezet a „digitális bennszülött” fogalmának tisztázásával kezdődik, és bi- zonyítja, hogy bár a mai fatalok nincsenek eleve „vezetékekkel a világhálóhoz kötve”, sokuknak vannak bizonyos elvárásaik és igényeik, ami abból ered, hogy számottevő időt töltenek az internet előtt. Innen lépünk tovább az „új tanulás” szükségességének tárgyalására; áttekintjük azokat a történelmi és technikai-társa- dalmi folyamatokat, amelyeknek részesei vagyunk. Ide tartozik a technológiai for- radalom leírása, az iparszerű oktatási modell kritikája és az is, hogy miért értek minket kudarcok a „digitális forradalom” kezdetén. Foglalkozunk tantervi kérdé- sekkel, többek között azzal is, hogy miért szükséges az információs és kommuni- kációs technológiákat beemelni az oktatásba. Fontos az ez után következő, a digitális írástudásról szóló rész is, nem utolsó- sorban azért, mert három olyan alapkomponenst sikerült azonosítanom, amelyek hasznos keretet adnak a diákok (és a tanárok) digitális környezettudatosságának fejlesztésében, a digitális írástudás funkcionális, hálózati és kritikai aspektusainak kialakításában. A fejezet végén azt vizsgáljuk, mennyire fejlett diákjaink digitális írástudása, és bemutatjuk a legnagyobb kihívásokat, amelyekkel diákjaink online írástudásának kialakításában az új tanulás során szembekerülhetünk. A „digitális bennszülöttek”-vita A „digitális bennszülött” kifejezést Marc Prensky találta ki 2001-ben megjelent, azóta híressé vált „Digital natives, digital immigrants” (Digitális bennszülöttek, digitális bevándorlók) című cikkében. Ebben a cikkben Prensky megállapította, hogy a digitális környezetekben való jelenlétük miatt „a mai diákok alapvetően másképp gondolkoznak és másképp dolgozzák fel a környezetükből érkező infor- mációt, mint elődeik” (Prensky, 2001a, 1., kiemelés törölve), és „nagyon valószínű,