Page 228 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 228
226 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? megadunk a készségfejlesztésre, a tőkegyűjtésre, a társadalomban, a kultúrában, a politikában való aktív és felelős részvételre. Ám Jenkins, mint fent Grant, szintén fgyelmeztet. Egyértelműen kijelenti: „[E]hhez a részvételi kultúrához való hozzáférés a rejtett program új formájaként működik; meghatározza, mely fatalok lesznek sikeresek, és melyek maradnak hátra.” (Jenkins, 2006, 3.) Ez is arra fgyelmeztet, hogy a digitális szakadék arról szól, hogy nem egysze- rűen a számítógép-hozzáféréssel, hanem a digitális hálózatokkal és tudással épí- tünk tőkét. Végezetül Jenkins megnevezi a „pedagógiai beavatkozás” három fő kihívását (3. o.) a digitális szakadék és a részvételi kultúra vonatkozásában. Az elsőt „rész- vételi szakadéknak” nevezi: „egyenlőtlen hozzáférés azokhoz a lehetőségekhez, tapasztalatokhoz, készségekhez és tudáshoz, amely felkészíti a fatalokat a huszon- egyedik századi életre és munkára.” (Jenkins 2006, 3.). A következő az „átlátható- ság problémája”, vagyis nehézségek annak felismerésében, hogy a média miként alakítja a világról alkotott tudásunkat. És végül az „etikai kihívás”, vagyis a fel- adat, amellyel szembe kell néznünk, amikor felkészítjük a fatalokat „egyre nagyobb mértékű nyilvános médiatartalomalkotói és közösségi résztvevő szere- pükre” (3. o.). Ahhoz, hogy ezeknek a kihívásoknak meg tudjanak felelni, a tanároknak egyre jobban fgyelniük kell azokra a képességekre, amelyek segítik a fatalokat abban, hogy értelmesen és felelősen jelenjenek meg nyilvános online helyeken, és megad- ják nekik a megfelelő digitális tőkét, amellyel sikeresen vehetnek részt a modern életben. Jenkins azt mondja, hogy „újra kell gondolnunk a műveltség fogalmát”, és olyan részvételi képességeket kell kialakítanunk a fatalokban, amelyek a játékot, a felfedezést, a teljesítményt, az improvizációt, a feladatok közötti fgyelemmeg- osztást (multitasking), a valós folyamatok modellezését, a kreatív felhasználást, az ítélőképességet, a hálózatba tartozást, a tárgyalást és a médiák közötti navigációt segíti elő (Jenkins, 2006, 4.). Vegyük észre, hogy ezek szinte egytől egyig társas képességek; multimodális képességek, amelyek eléggé különböznek a hagyomá- nyos olvasási és számolási készségektől. Tanárként a szerepünk ebben a részvételi környezetben az, hogy: – Lehetővé tegyük a felfedezést – Ösztönözzük a közösséget – Követeljük meg a kritikát – Együttműködésre biztassunk – Kísérletezésre ösztönözzünk – Segítsük elő a kreativitás kibontakozását – Tanítsunk problémamegoldást – Tiszteletet ébresszünk
   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233