Page 233 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 233
15. fejezet Online zaklatás Áttekintés Ez a fejezet előbb az online zaklatás előfordulásait írja le, majd azt a kérdést tárjuk fel, hogy miért és hogyan különbözik az online zaklatás a „hagyományos” (vagy „iskolaudvari”) zaklatástól. Bár a kettő között vannak hasonlóságok, különösen a hatalmi egyenlőtlenségek és a kirekesztő gyakorlatok vonatkozásában, az online zaklatás kissé más, illetve kiterjedtebb jelenség, különösen áthatóságában, abban, hogy elvileg végtelenül széles közönséghez juthat el, és a közlés visszavonhatatlan. Vizsgáljuk a biológiai nem szerepét (mivel ennek is köze van az online zaklatás- hoz) és a „szexting” jelenségét, a szexuális tartalmú szövegeket is. Ezek után az online zaklatás kutatásának további kérdéseit mutatjuk be. A fejezet befejező része példákat mutat arra, miként lehet az online zaklatást leleplezni, hogyan lehet rea- gálni rá; azt tanácsoljuk, hogy a tanárok „kísérjék fgyelemmel” a fatalok online magatartását és „szeszélyeit”. A fejezet összegzéseként arra a következtetésre ju- tunk, hogy az oktatás és a megelőzés a kulcs ahhoz, hogy fataljaink biztonságban legyenek a világhálón. Fontos megjegyezni, hogy ez a fejezet nem kifejezetten a kiberbiztonsággal foglalkozik – ahogy azt a bevezetőben írtuk, az egész könyv lényegében arról szól, hogyan lehetünk biztonságban az interneten, így egy a kiberbiztonságról szóló kü- lön fejezet elvonná a fgyelmet arról, hogy a biztonságra való odafgyelésnek min- den online tevékenységünkben jelen kell lennie. Mi a zaklatás? A kiberzaklatásról szóló fontos könyvében Shaheen Shariff (2008) „erőegyensúly- beli különbségen alapuló visszaélésnek” írja le a zaklatást (11. o.). Bár van némi különbség a (jobb kifejezés híján) „hagyományos” zaklatás és az online zaklatás (kiberzaklatás) között, ez a defníció alkalmas arra, hogy megértsük, milyen tulaj- donságok jellemzik a zaklatást általában.
   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238