Page 229 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 229
14. fejezet: A digitális szakadék és a digitális világban való jelenlét  227 Feladat: Részvételre ösztönzés Ebben a gyakorlatban két forrás lesz különösen hasznos: – Walker és Logan kézikönyve a Futurelab oldalán: „Using digital technologies to promote inclusive practices in education”. Forrás: http:// archive.futurelab. org.uk/resources/publications-reports-articles/handbooks/ Handbook1248 – Hague és Williamson: „Digital participation, digital literacy, and school subjects”. Szintén a Futurelab honlapján érhető el: http://archive.futurelab. org.uk/projects/digitalparticipation. 1. lépés: Gondoljuk át, milyen az osztályunk demográfai, társadalmi, etnikai összetétele. Van olyan diák, akinek „különleges szükségletei” lehetnek a di- gitális részvétel területén? Lehetnek kisebbségi, vallási és/vagy etnikai hátte- rűek, menedékkérők, menekültek, akik valamilyen okból kénytelenek voltak félbeszakítani tanulmányaikat, lehetnek tehetséges gyerekek, valamilyen gondozás alatt álló gyerekek, olyanok, akik hosszú órákat dolgoznak családi vállalkozásokban, fatalok, akik másokra vigyáznak, olyan diákok, akik hosszú órákat töltenek az iskolába utazással, kiskorú anyák stb. Tegyük fel magunknak a kérdést, ezeket a tanulókat életkörülményeik mi- lyen mértékben és hogyan akadályozzák abban, hogy részt vegyenek az on- line társas- és kulturális életben? Például egy diák, akinek a családja mene- dékkérő, aggódhat a lakhatási körülményeik miatt; egy tehetséges tanuló esetleg nagyon unatkozik az iskolai feladatokon; egy kiskorú anyának eset- leg hirtelen el kell vinnie a gyermekét a kórházba. Más szóval, milyen társa- dalmi, kulturális, politikai, etnikai, vallási vagy más körülmények akadá- lyozzák, hogy a digitális világban a fentiekben leírt teljességgel és értelmes módon jelen legyenek? 2. lépés. Hogyan támogathatjuk ezeket a diákoknak? Mi a szerepünk abban a segítő folyamatban, amelynek eredményeképpen felelős netpolgárként kap- csolódhatnak be a digitális világba? Alapvető együttműködési, kommuniká- ciós vagy gondolkodási készségeket kell tanítanunk nekik? Alapvető funkcio- nális, digitális műveltségi készségekre van szükségük? (Lásd 13. fejezet.) Fennáll a veszély, hogy internetes zaklatás, molesztálás vagy hasonló cselek- mények áldozatává válnak? (Lásd 15. fejezet.) Ha igen, hogyan tudjuk őket a biztonságos online viselkedésre oktatni? 3. lépés. Vizsgáljuk meg, vajon nem az „integrálás” felől közelítjük-e meg a kérdést ahelyett, hogy „bevonni” igyekeznénk a tanulókat? Fennáll a veszély, hogy túlságosan a tanulók „hiányosságaira”, részvételi „defcitjeikre” kon-
   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234