Page 234 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 234
232 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? A zaklató magatartás Shariff (2008) leírja az „iskolai” zaklatás fzikai (verés, köpés, ütés) és verbális (kötekedés, kinevetés, gúnyolás, hibáztatás) jellegzetességeit is; megjegyzi, hogy a zaklató magatartás általában olyan területeken történik, ahol minimális a felnőtt felügyelet, például mosdókban és folyosókon (10–11. o.). A zaklatás történhet két személy között, illetve többen is jelen lehetnek, akik indirekt módon vesznek részt a zaklatásban, nézőként vagy tanúként; semmit nem tesznek, nem avatkoznak be, mert attól félnek, hogy ha közbelépnek, ők lehetnek a zaklatás következő áldozatai (10–11. o.). Mások „asszisztens” szerepet vehetnek fel (azaz beavatkoznak), vagy „megerősítők” (fgyelik a jelenetet, és nevetnek), ismét mások egyszerűen észre sem veszik a helyzetet (Shariff, 2008, 24.). Shariff felsorolja a zaklatás általánosan jellemző elemeit: – Mindig olyan megbillent erőegyensúly-helyzet áll fenn, amely a zaklató(k)nak kedvez az áldozattal szemben. – A zaklatókat gyakran támogatja kortárs csoport, amelynek néhány tagja aktívan biztatja a zaklatót; mások nézőként vannak jelen, és semmit nem tesznek annak érdekében, hogy segítsenek a zaklatás áldozatává vált társuknak. – A zaklatás áldozatai negatív fgyelmet vonnak magukra társaiktól, kiközösítik őket, és elszigetelődnek (…). – Az áldozatnak a nagyobb kortárs csoportból való kirekesztése és elszigetelődése a zaklató(k) hatalmát erősíti. – A zaklatók viselkedése az áldozat számára nemkívánatos. – A zaklatók szándékosan, ismétlődően, gyakran folytonos jelleggel zaklatják az áldozatot. (Shariff, 2008, 16.) Azt, hogy a tanárok hogyan reagálnak a zaklatásra, gyakran attól függ, miként viszonyulnak a zaklatáshoz. Shariff számos tanulmányra mutat rá, hogy a tanárok gyakran nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a testi bántalmazásnak, mint a verbá- lis zaklatásnak, hogy sokan természetes és ártalmatlan dolognak tartják a „cukko- lást”, és úgy vélik, a gyerekeknek „hozzá kell edződni”, illetve meg kell tanulniuk egyedül megbirkózni a verbális zaklatással (2008, 14–15.). Ám az online zaklatás túlnyomórészt verbális jellegű (Shariff, 2008, 15., 22.), és éppen ez a jellegzetessé- ge teszi mássá, ebben tér el az iskolaudvari zaklatástól, mint azt hamarosan látni fogjuk. Pontosan ezért kell legalább ugyanolyan komolyan venni.
   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239