Page 239 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 239
15. fejezet: Online zaklatás 237 2. esettanulmány A Wikipédián keressük meg Rebecca Black szócikkét. A 2011-ben 13 éves Black zenei videója „Friday” címen felkerült a YouTube-ra. Black szülei f- zettek az ARK Music Factory nevű cégnek, hogy megírják a dalt, és ké- szítsék el a videót. Aztán a felvétel rohamos gyorsasággal terjedt a neten „a valaha felvett legrosszabb videó” címen; több tízmillióan nézték meg és kommentelték. A kommentek többsége negatív tartalmú, nagyon gúnyos, el- lenséges, sőt fenyegető volt („Ha meglátnálak az utca másik oldalán, átmen- nék hozzád, és kinyírnálak.” „Legszívesebben behúznék a pofádba, amiért ezt a videót megcsináltad.”). Black állítólag e-mailben és telefonon is kapott halálos fenyegetéseket, a videó megjelenése után az iskolában is zaklatás érte (lásd a Wikipédia-szócikket). Black ezután viszonylag szerény sikereket ért el. Gondolkodjunk el azon, milyen etikai és morális kérdéseket vet fel ez az eset. Az alábbi kérdések némelyike szándékosan kétértelmű vagy provokatív megfogalmazású: – Miért sült el ennyire a visszájára ez a videó? „Csak” a dal miatt, vagy esetleg azért, mert az emberek úgy gondolták, Black egy elkényeztetett gazdag kölyök? – Aki így kiáll a közönség elé, ugyanilyen reakcióra számítson? – Megérdemli Black a pellengérre állítást? – Mi volt Black szüleinek szerepe ebben? – Black maga provokálta ki, hogy a helyzet így alakult? – Számít Black életkora? – Befolyásolta-e a kialakult véleményét, hogy Black később híres/hírhedt lett, hogy sikereket ért el? – Milyen szerepe lehetett az iskolának és a tanároknak (ha volt szerepük) a helyzet kialakulásában? Az online zaklatás kutatásának problémái Mielőtt rátérnénk arra, mit lehet tenni online zaklatás esetén, és hogyan propagál- hatjuk a zaklatásellenes magatartást diákjaink előtt, tekintsük át röviden, milyen problémák merülnek fel az online zaklatás kutatása során. Ez azért fontos, mert nagyon eltérő állítások keletkeztek az online zaklatás valódi elterjedtségéről. Az online zaklatás tanulmányozása során a következőkre kell fgyelnünk: – Egyértelmű  defníció  hiánya.  Már láttuk, hogy éppen a digitális technológia természetéből adódóan problémák keletkeznek, amikor az online zaklatást
   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244