Page 244 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 244
242 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? és a felnőttek (tulajdonképpen bárki, aki közösségi médiát használ) szabadon, kö- vetkezmények nélkül barangolhatnak a világhálón. El kell ismernünk, hogy az in- ternet és a mobil digitális technológiák megjelentek, a fatalok életének részeivé váltak, és felelősek vagyunk azért, hogy segítsünk nekik biztonságosan eligazodni a digitális környezetekben. A visszautasítás, a tagadás már nem lehetőség. A mi kultúránkban megtanítjuk a gyerekeket, hogyan keljenek át az úton, mert az autó olyan elkerülhetetlen technológiai eszköz, amellyel nap mint nap találko- zunk. Megtanítjuk a gyerekeket arra is, hogyan használják biztonságosan az úszó- medencét, tűzvédelmet is tanítunk nekik, és azt is elmondjuk, hogy az idegenek- kel szóba állni veszélyt jelent. Ebből a szempontból a kibertér sem különböző: a huszonegyedik századi élet elkerülhetetlen része lett, a gyerekeket pedig meg kell tanítani, hogyan tájékozódjanak benne úgy, hogy ne essen bajuk. Ezért bizton- ságos online magatartásra kell tanítanunk a gyerekeket ugyanúgy, ahogy mást is megtanítunk nekik. Nekünk, tanároknak pedig értenünk és kezelnünk kell a koc- kázatokat. A következő fejezetben részletesebben foglalkozunk az online kockázatok keze- lésével. Összegzés – Minden zaklatás során megbillent erőegyensúly-helyzet áll fenn a zaklató és az áldozat között; az áldozat elszigetelődik, kirekesztik a kortárs cso- portból. A zaklatás ismételt, és nem kívánt jelenség. – Online zaklatás minden ellenséges cselekvés, amely egy másik személy ellen irányul, és digitális technológia felhasználásával történik. Abban kü- lönbözik az iskolaudvari zaklatástól, hogy az ellenséges digitális kommu- nikáció kiterjedt, megsokszorozható, láthatatlan közönséghez jut el, széles körben terjesztik, anonim módon küldik tovább, és főként verbális jellegű. – Növekedés mutatkozott a lányok zaklatási tevékenységében, akik a kiber- zaklatás „aktív felbujtóivá” válnak. – A „szexting” jelensége azt a veszélyt hozza a fatalokra, hogy gyermek- pornográfával kapcsolatos tartalom előállításáért, birtoklásáért és terjesz- téséért büntetőjogilag felelősségre vonják őket. – A kiberzaklatás-kutatás még csak a kezdeteknél tart, alapos megfontolás szükséges, mielőtt általános érvényű megállapításokat tehetünk. – Tanárként képesnek kell lennünk felismerni a kiberzaklatás áldozatainak és elkövetőinek magatartását is, tudnunk kell tanácsot adni az áldozatok- nak, és naprakésznek kell lennünk a gyerekek online tevékenységeinek trendjeiből. – Az oktatás a legfontosabb tényező a kiberzaklatás megelőzésében és keze- lésében.