Page 247 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 247
16. fejezet: Az online világ kockázatai 245 Kockázatkezelés Nem szabad félvállról venni a döntést, hogy külső közösségimédia-szolgáltatást vegyünk igénybe oktatási célra. Ha vakon lépünk be a Web 2.0 világába, azzal számos kockázatnak tehetjük ki iskolánkat, a tantestületet és a diákokat; ezek a kockázatok az intézmény hírnevét és személyes jó hírnevünket, az információs önrendelkezést, a titoktartást, a szerzői jogokat, az adatvédelmet és az intellektuá- lis tulajdont érinthetik. Mint minden kockázat esetén azonban, a válasz ne az legyen, hogy egyszerűen minden online tevékenységet betiltunk, hanem megpróbáljuk kezelni a kockázatot, pontosan elmondjuk a kollégáknak és a tanároknak, hogy mire is vállalkozunk – elmondjuk nekik, milyen kockázatokat hordoz a közösségi média használata (és hogyan lehet ezeket a kockázatokat csökkenteni). Ez alapvető fontosságú ahhoz, hogy növeljük mind a tanárok, mind a diákok műveltségét az online és digitális világ területén (lásd a 13. fejezet). Mint Fitzgerald és Steele emlékeztet: „[M]inden tanításban és tanulásban van kockázat, és (…) olyan stratégiákat kell kidolgoz- nunk, amelyekkel kezelni lehet a kockázatot, mégis lehetővé teszi a diákok számára, hogy tudást állítsanak elő és alkossanak.” (Fitzgerald és Steele, 2008, 34.) A kockázatról szóló döntések során össze kell mérnünk a közösségi média osz- tályban történő felhasználásának pedagógiai és oktatási hasznát, a kockázat szint- jét és a lehetséges negatív következményeket. Erősen javaslom, hogy végezzünk saját kutatást a kockázatelemzésre vonatkozóan; nagyon sok remek online forrás van, amelyek ebben segíthetnek. (Keresés: „kockázatelemzés készítése”, „how to write a risk analysis”.) Ha ezt megtettük, a könyv utolsó két fejezetében található információk felhasználásával saját kockázatelemzést készíthetünk a tervezett, ok- tatási célú közösségimédia-használatra vonatkozóan. Az alábbi információk számos olyan összefüggést írnak körül, amely befolyá- solja a közösségi média oktatásbeli felhasználásával kapcsolatos kockázatelemzést és a kockázatokra adott válaszokat. Fontos szem előtt tartani, hogy ez csak a kez- det, és csak javaslatokat tartalmaz; mint mindig, nekünk kell kiválasztani, hogy az adott helyzetben mi a legjobb. A könyv weboldalán kockázatelemzési sablonok ta- lálhatók, amelyeket saját helyzetünkre alkalmazhatunk. Jogi és működési szabályzatokat illető megfontolások Ez a rész az általános jogi és stratégiai szempontokról és kötelezettségekről szól, amelyekkel szembetalálkozhatunk, amikor a közösségi média oktatási célú fel- használását tervezzük. A jogi kötelezettségek vonatkozhatnak arra az országra,
   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252