Page 248 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 248
246 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? ahol élünk, és/vagy arra az országra, ahol a közösségimédia-szolgáltató működik; a működési szabályzattal kapcsolatos kötelezettségeket valószínűleg az iskola, az intézmény és/vagy az oktatási hatóság határozta meg. Az alább tárgyalt pontok egy része a jog és a működési szabályzatok nagy f- gyelmet igénylő részletkérdéseivel foglalkozik: lehet, hogy kétszer is el kell olvas- nunk, és végig kell gondolnunk a szöveget, mielőtt értelmezni tudjuk. Jegyezzük meg azt is, hogy a leírtak jó része még nem „fx”, még sok kérdést pontosítanak bíróságokon, iskolákban, a közösségben. Ez bonyolult szakterület, beletelhet némi időbe, amíg megértjük. Szerzői jog és szellemi tulajdon A szerzői jog kizárólagos jog arra, hogy egy eredeti, kézzel fogható művet másol- junk, publikáljunk, előadjunk vagy más módon terjesszünk. A szellemi tulajdon- jog nagyon hasonló a szerzői joghoz, a fő különbség abban van, hogy a szellemi tulajdon kézzel nem fogható alkotásokat véd, például találmányokat, ötleteket, szimbólumokat, designt, nem pedig az alkotás kézzel fogható, fx megjelenéseit (szöveget, képet, zenei felvételt). A szerzői jog és a szellemi tulajdonjog fontos, mert elismerik, hogy a kreatív munkát legalább annyira védeni kell a lopástól, mint az autót, kézitáskát, háztartási cikkeket és más személyes tárgyakat. Rendes körülmények között az alkotó automatikusan szerzői jogot és/vagy szel- lemi tulajdonjogot kap munkájára; eladhatja a művet, licencet adhat másoknak a hasznosításra, vagy tetszése szerint reprodukálhatja. Gyakran adódik azonban olyan eset, hogy a szerzői jog vagy a szellemi tulajdonjog birtokosa nem a mű al- kotója. Ez az eset áll fenn például akkor, ha egy zenei együttes eladja egy szerze- ménye jogait egy lemezkiadó cégnek, vagy amikor egy építészt azért fzet egy cég, hogy épületet, bevásárlóközpontot tervezzen. Nekünk tanárként azonban fontosabb az, amikor iskolánk vagy intézményünk kizárólagos jogot formál (jogot szerez) minden alkotásunkra, találmányunkra, amelyet alkalmazásunk idején önállóan vagy egy csoport tagjaként létrehoztunk. Ellenőrizzük munkaszerződésünket vagy munkáltatónk intézményi előírásait, ha nem vagyunk biztosak abban, hogy van-e szerzői jogunk vagy szellemi tulajdonjogunk a munkaviszonyban létrehozott mű- veinkre. Meg kell jegyezni, hogy a szerzői jog és szellemi tulajdon szabályozása jogren- denként (országonként) eltérő lehet, és hogy az intézményeknek eltérő szerzőijog- és szellemitulajdon-kezelési szabályozásuk lehet. A mi felelősségünk elvégezni a szükséges adatgyűjtést, hogy pontosan tudjuk, milyen jogi és működési szabályza- ti rendelkezések vonatkoznak ránk és a közösségi média oktatásbeli felhasználásá- ra. Az alábbiakban útmutatást adunk ahhoz, hogy miként kezeljük a szerzői joggal kapcsolatos kérdéseket a jogi és intézményi szabályozási környezetben.