Page 250 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 250
248 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? A diákok szerzői joga és szellemi tulajdonhoz fűződő jogai A diákokra minden szinten (az általános iskolai, a középiskolai és az egyetemi ok- tatásban is) általában az vonatkozik, hogy szerzői jogaikat és szellemi tulajdonhoz fűződő jogaikat átadják tanintézményüknek. Ám ha intézményünkben ez a hely- zet, és külső közösségimédia-szolgáltatót kívánunk használni, olyat válasszunk, amelyik nem szabja a használat feltételéül a diákoknak, hogy profl létesítésekor adják át a keletkező szerzői jogaikat és szellemi tulajdonhoz fűződő jogaikat a szolgáltatónak. Érdemes megjegyezni azonban, hogy míg a közösségimédia-szolgáltatók lehe- tővé tehetik, hogy a felhasználók fenntartsák a szellemi tulajdonhoz fűződő jogai- kat, a szellemi tulajdonhoz fűződő jogokra a szolgáltató olyan mindenre kiterjedő felhatalmazásokat kér (annak érdekében, hogy a felhasználó által feltöltött adattar- talmat megjelenítsék), hogy az ilyen tulajdonjog már elég keveset ér. Az, hogy a diákok hajlandók-e ilyen széles körű felhatalmazást adni a szolgáltatónak, az ő döntésük, illetve szüleik döntése. Ehhez kapcsolódó kérdés, vajon a diákok szabadon dönthetnek-e arról, hogy el- fogadják a felhasználási feltételeket, ha az oldalon való regisztráció tanulmányi kötelezettségeik teljesítésének feltétele (nem lenne szabad annak lennie). Termé- szetesen, ha a diákok kapnak olyan alternatív lehetőséget a feladat teljesítésére, amelyhez nem kell feliratkozniuk ezekre az oldalakra, akkor ez nem releváns. Átgondolandó: – Megengedi-e a szolgáltató, hogy a felhasználók megtartsák szerzői jogaikat az általuk előállított kreatív tartalomra vonatkozóan? – Elvárás a diákoktól, hogy feliratkozzanak erre a szolgáltatásra ahhoz, hogy tel- jesíteni tudják a feladatot? Nem kéne így lennie. – Mennyire átfogó szerzői joghoz és/vagy szellemi tulajdonhoz fűződő jogátruhá- zást kér a szolgáltató? Amennyiben a felhasználási feltételek nem tartalmazzák kifejezetten azt, hogy a felhasználótól kapott felhatalmazást a szolgáltató kizá- rólag arra használja fel, hogy a felhasználók által feltöltött tartalmat megjelenít- se, terjessze és promotálja a felületen, akkor megvan az esélye annak, hogy a felhatalmazás túl széles körű, és tanácsos ezt a szolgáltatást nem igénybe venni. – Megértik a diákok és/vagy a szüleik, hogy szerzői jogaikat és szellemi tulajdon- hoz fűződő jogaikat milyen feltételekkel engedik át a szolgáltatónak? A diákok- nak el kéne magyarázni, hogy ne fogadják el a felhasználási feltételeket, ha bár- milyen fenntartásuk van azzal kapcsolatban. El kell mondani nekik, hogy ha bármilyen kételyük, aggodalmuk merülne fel, forduljanak a tanárhoz, együtt tisztázzák a kérdést, mielőtt eldöntik, hogy regisztrálnak-e az oldalon, vagy sem.