Page 255 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 255
16. fejezet: Az online világ kockázatai 253 Jogi kérdések – alapkövetelmény: Ami nálunk legális, egy másik ország- ban illegális lehet. Akadálymentesség A fejlett országok többségében törvényileg tiltják a fogyatékkal élőkkel szembeni hátrányos megkülönböztetést. Közösségimédia-használatuk meg kell hogy feleljen a vonatkozó törvényeknek, vagyis a látás- vagy hallássérült diákokat nem érheti hátrány az osztálytermi tevékenységek során. A rosszul tervezett weblapok bizonyos felhasználók számára korlátozottan hozzáférhetőek. Különösen a linkek jelentenek problémát, amelyekhez csak „kat- tintson ide” felirat tartozik (a hiperlinkek be vannak ágyazva a szövegbe, hogy a felhasználók tudják, hol fognak kikötni, ha a linket követik); hasonlóképpen prob- lémás a video- vagy audioanyagok automatikus letöltődése, az alternatív szövegek/ metaadatok (ha túl sok, vagy túl kevés), az új ablakban nyíló linkek és az egymást követő egyszavas linkek. Mindezek megnehezíthetik a világhálón való navigálást bizonyos fogyatékosságokkal élőknek. Átgondolandó: – A szolgáltatás, amelyet használunk, elérhető-e a fogyatékkal élők számára? A W3C Web Accessibility Initiative olyan webdesign-alapelveket határozott meg, amelyek alapján az esélyegyenlőségi követelményeknek megfelelő weblap szerkeszthető (keresés: „W3C Web Accessibility Initiative”); ezenkívül használ- hatunk webhozzáférési ellenőrző vagy értéklelő szolgáltatást, amellyel megálla- píthatjuk, hogy egy oldal vagy szolgáltatás akadálymentes-e (keresés: „Web accessibility checker” vagy „Web accessibility evaluation tool”). Ha minden rosszul sül el… (kockázatkezelés): – Ahol lehetséges, próbáljuk magunk megoldani az akadálymentességgel kapcso- latos problémákat. – Ha a probléma a szolgáltatás jellegéből adódik, váltsunk olyan szolgáltatóra, amelyik akadálymentességet biztosít. Az akadálymentesség – alapkövetelmény: Minden, az osztályban használt közösségimédia-szolgáltatásnak elérhetőnek kell lennie az osztály fogyaték- kal élő tagjai számára is.
   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260