Page 258 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 258
256 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? Neves cégek szokásos felhasználási feltételei szerint a szolgáltatónak nem kizá- rólagos, jogdíjmentes licencet adunk arra, hogy reprodukálják, módosítsák, adap- tálják, publikálják stb. a munkánkat, azzal a kizárólagos céllal, hogy megjele- nítsék, terjesszék és népszerűsítsék a szolgáltatást. Ez standard szöveg, mert a szolgáltató nem szeretné, ha beperelnénk szerzői jogaink megsértéséért, amikor megjelenítik az általunk feltöltött adattartalmat. Ha a szolgáltatás nem specifkálja, hogy kizárólag a szolgáltatás megjelenítése, terjesztése és népszerűsítése céljából használja munkánkat, inkább keressünk másik szolgáltatót. Ez természetesen azt is feltételezi, hogy a szolgáltatásra kiposztolt adattarta- lomra szerzői jogunk van; ha nem a miénk a kiposztolt anyag szerzői joga, akkor véthetünk országunk szerzői jogi törvényei, munkáltatónk intézményi irányelvei és szabályzata és/vagy munkáltatói szerződésünk ellen (lásd fent). Egyes felhasználói szerződések kimondják, hogy munkánk automatikusan Creative Commons (CC)-licenc alatt kerül továbbításra. A Creative Commons a szerzői jogok kezelésének új módszere. Míg a szerzői jogra a „minden jog fenn- tartva” elv érvényes, a Creative Commons lehetővé teszi, hogy munkánkat „bi- zonyos jogok fenntartásával” átengedjük másoknak felhasználásra. Creative Commons-licenc alatt mi választhatjuk meg, hogyan szeretnénk terjeszteni mun- kánkat; választhatunk például olyan CC-licencet, amely lehetővé teszi, hogy má- sok nem kereskedelmi célból újra felhasználják vagy remixeljék azt, feltéve, ha megfelelően feltüntetik a szerző nevét. A Creative Commons-licenc népszerű in- ternetes adattartalom-továbbítási mód, mert általa megkerülhető a szerzői jog né- hány olyan kötöttsége, amely megnehezíti a világhálón való tartalomtovábbítást. A diákok és/vagy szüleik esetenként örömmel elfogadják a felhasználási feltéte- leket, amely lehetővé teszi számukra, hogy megtartsák szerzői jogaikat, annak azonban talán nem örülnek ennyire, hogy szerzői jogaik automatikusan Creative Commons-licenc alá kerülnek. Ha e licenc alkalmazása feltétel a szolgáltatásra való regisztrációnál, győződjünk meg arról, hogy a felhasználók megértik a Creative Commons lényegét és feltételeit. Átgondolandó: – Hogyan és milyen céllal terjed az általunk feltöltött tartalom? – Munkánk automatikusan Creative Commons-licenc vagy allicenc alá kerül? Ha igen, milyen CC-licenc alá? Nekünk is és diákjainknak is meg kell értenünk, milyen következményekkel jár, ha adattartalmainkat a Creative Commons ter- jeszti. Ha minden rosszul sül el… (kockázatkezelés): – Távolítsuk el a szerzői jogot sértő anyagot az oldalról. – Mondjuk el a felhasználóknak, hogyan távolítható el, illetve semlegesíthető a szerzői jogot sértő tartalom az oldalról.
   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263