Page 251 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 251
16. fejezet: Az online világ kockázatai 249 Ha minden rosszul sül el… (kockázatkezelés): – Találjunk ki alternatív feladatot azoknak a diákoknak, akik nem akarják áten- gedni a szellemi tulajdonuk feletti rendelkezés jogát szükségtelenül széles körű felhatalmazással. – Távolítsuk el vagy semlegesítsük a jogsértő tartalmat az oldalon. A diákok szerzői joga és szellemi tulajdona – alapkövetelmény: A diá- kokkal szemben általában nem előírás, hogy szerzői jogaikat, illetve a szelle- mi tulajdonuk feletti rendelkezés jogát részben vagy egészben ruházzák át oktatási intézményükre. Az, hogy a diákok hajlandók-e a szellemi tulajdo- nuk feletti rendelkezés jogát átengedni egy szolgáltatónak, az ő döntésük, il- letve a szüleik döntése. Harmadik fél szerzői joga és szellemi tulajdona A mai „mix, remix” és tartalommegosztó kultúrában folyamatosan sérülnek a szerzői jogok. Ha egy közösségimédia-felületen olyan adattartalmat akarunk meg- osztani, amelynek harmadik fél a jogtulajdonosa, akkor valószínűleg vonatkoznak ránk országunk hatályos szerzői jogi törvényei; ezek határozzák meg, miként használhatjuk fel az adattartalmat. Ez azt jelenti, hogy ugyanúgy engedélyt kell kérni a jogtulajdonostól a felhasználásra, mintha máshol használnánk fel. A szerzői jogi kötelezettség sok tényezőtől függ, köztük attól is, hogy az eredeti adattartalomnak mekkora részét posztoljuk, milyen feltételek vonatkoznak az „ok- tatási felhasználásra” (vagy hasonló kivételes esetekre), milyen típusú információ- tartalmat posztolunk, és ki, milyen feltételek mellett férhet hozzá az anyaghoz. (Például az anyag az oktatási hatóság által üzemeltetett tanulásmenedzsment-rend- szerre kerül-e fel, amelyhez csak regisztrált felhasználók férhetnek hozzá, vagy olyan oldalra, ahol bárki szabadon hozzáférhet.) Ez nagyon bonyolult terület, tehát ha bizonytalanok vagyunk abban, hogy kiposztoljunk-e egy idegen szerzői jogú anyagot, lépjünk kapcsolatba az oktatási hatóság jogi irodájával vagy hasonló ille- tékesével. Átgondolandó: – Olyan anyagot posztolnánk, amelyre vonatkozóan nincs szerzői jogunk? Hacsak nem vagyunk biztosak abban, hogy ez legális, inkább ne tegyük. – Csak azt használjuk fel, amire szükségünk van? Indokolható ez oktatási céllal, vagy vonatkozik rá más kivétel? – Ha szerzői joggal védett adattartalmat kellene átadnunk diákjainknak, nem len- ne megoldható ez úgy, hogy linkkel utalunk olyan tartalomra, amely nem sért szerzői jogot? Próbáljuk a releváns anyagok legitim másolatát megkeresni a vi- lághálón, és ezek linkjét küldjük szét a diákoknak.
   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256