Page 246 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 246
16. fejezet Az online világ kockázatai Áttekintés Ez a fejezet az online biztonság fenntartásával foglalkozik; segítünk beazonosítani a kockázati tényezőket. Különösen a közösségi média oktatásbeli felhasználásának jogi és működési szabályzatbeli kérdéseit tárgyaljuk, benne az iskolai (vagy intéz- ményi) szabályozást, valamint a szerzői jog, a szellemi tulajdon, az információs önrendelkezés, a titoktartás és a jogszolgáltatás témáit. Ezután rátérünk azokra a specifkus szempontokra, amelyeket a közösségimédia-szolgáltatóknál profl létre- hozásakor a felhasználási feltételekben találhatunk; például szerzői jog és szellemi tulajdon, tartalommegosztás, adatbiztonság, a felhasználási feltételek változása. Végezetül magát a szolgáltatást vizsgáljuk: mennyire erős a cég, milyen régóta van a piacon, mennyire megbízható, a szoftververziók hogyan frissülnek, milyen rek- lámok jelennek meg, stb. A fejezet arra az előfeltevésre épül, hogy ha komolyan vesszük az oktatást, a rendelkezésünkre álló legjobb eszközöket kell alkalmaznunk; ha pedig ez azt je- lenti, hogy olyan közösségimédia-szolgáltatások által biztosított eszközöket kell alkalmaznunk, amelyeket nem támogat az iskolánk, intézményünk, akkor meg kell találnunk a hozzáférés módját, hogy biztonságosan és felelősen használhassuk azokat. A fejezet fő része áttekintést ad a témáról, kérdéseket vet fel, és végül ja- vaslatokat ad arra vonatkozóan, hogy mit tegyünk, ha valami félresikerül, vagyis hogyan reagáljunk a felmerülő kockázatokra. Meg kell jegyezni, hogy az ebben a fejezetben leírtak nem minősülnek jogi ta- nácsnak. Ha közösségi médiát szeretnénk használni az oktatásban, be kell szerez- nünk a szükséges jóváhagyásokat, mindennek meg kell felelnie a hatályos jogsza- bályoknak, és információn alapuló, kockázatkezeléssel megfelelően alátámasztott döntést kell hoznunk arról, hogy mi legális, elfogadható és helyes az adott hely- zetben.