Page 187 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 187
11. fejezet: Oktatójátékok és tanulás mobilalkalmazásokkal 185 zanak döntéseket. Johnson szerint a játékoknak arra kell ösztönözniük a játéko- sokat, hogy „tudományos kutatási módszert” alkalmazzanak, vagyis (1) felmérik a környezetet, (2) hipotézist alkotnak, (3) műveletet végeznek, elemzik a hatást, (4) a visszajelzés alapján haladnak tovább vagy újraterveznek (Johnson, 2006 [2005], 41.). Végül megállapítja, hogy a játékoknak rá kell szorítaniuk a játékoso- kat arra, hogy „teleszkópon át nézzék a helyzetet”, vagyis a résztvevőknek a végső célt kell szem előtt tartaniuk, és úgy kell tervet alkotniuk, egyeztetniük, hogy ez a végső cél elérhető legyen; ezt általában rendteremtéssel és megfelelő hierarchiák felállításával érik el (Johnson, 2006 [2005], 45.). A játék motivál Az oktatójáték, amely a fenti jellemzőkkel rendelkezik – vagyis ha jól tervezett, és sikerül megfelelő egyensúlyt találnia a kihívás és a jutalom között –, nagyon ko- moly motivációt jelenthet a diákok számára. Sok fatal azért tölt órákat nem iskolai játékokkal a számítógép előtt, mert megragadta őket a játék „narratívája”, és úgy érzik, részesei a játéknak; úgy érzik, abban a közegben irányítani tudnak, befolyá- solják a történéseket. A jó oktatójátékokban megvannak ugyanezek a tényezők, és ösztönzők lehetnek a tanulásban. Együttműködés és versengés az oktatójátékokban Bár sok tanár vonakodik a játékok „versengőbb” elemeitől, fontos tudni, hogy az egészséges versengés az egyéni információfeldolgozás fejlődése szempontjából alapvető fontosságú lehet, és jól működő osztályközösségben hozzájárulhat ahhoz, hogy a csoport megértse a tananyagot. Ebben a versengés és az együttműködés együtt jár. A mobil tanulás pedagógiája A mobil tanulás nagyon sokféle pedagógiában használható, ezek legtöbbje konst- ruktivista jellegű. Tervezésüktől függően a mobiltanulás-projektek elősegítik a problémaalapú tanulást, a társas tanulást, a „menet közbeni” tanulást (just-in-time learning) és az aktív tanulást. A fatalabb diákok esetében a játékalapú tanulás is evidens a mobilpedagógiákban, míg az idősebb diákok számára a kutatás- és kér- désalapú tanulás hasznosabb. Tény, hogy a mobil tanulásnak sok előnye van; hogy miben nyilvánulnak meg ezek az előnyök, az attól függ, hogy milyen mobil eszkö- zöket és milyen célra használunk az oktatásban.