Page 185 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 185
11. fejezet: Oktatójátékok és tanulás mobilalkalmazásokkal 183 Mobil tanulás Az angol szakirodalomban gyakran „mlearning” néven nevezett mobil tanulást úgy lehetne leírni, hogy „bárhol, bármikor” lehet tanulni, azaz a tanulás nincs idő- höz (órarendhez) vagy konkrét helyhez kötve, és digitális technológiákon alapul. A mobil tanulásnak két eleme van: (1) a tanuló és (2) egy hordozható digitális esz- köz, amellyel a tartalmat el tudják érni. Ilyen eszköz a mobiltelefon (az „okos” és a „buta” is), a digitális kamera, a hangrögzítő, a tablet (pl. az iPad), laptopok, netbookok, videokamerák és MP3-lejátszók. Ötletek: Mobil tanulás – Adjuk feladatul a diákoknak, hogy tanulmányozzanak egy témát, és hoz- zanak létre információforrást (weboldalt, egyszerű fájlt, bármit), amit mo- bil eszközzel el lehet érni egy iskolai kirándulás során. – Indítsunk digitális történetmondó projektet; használjunk digitális kamerá- val vagy mobiltelefonnal készített képeket. – Használjunk az internethez csatlakoztatott eszközöket a „már nagyon sür- gős” és in situ tanuláshoz. – Használjuk a topográfai címkézés (geotagging) funkciót az osztálytermen kívül összegyűjtött adatok rendszerezéséhez. – Ajánljunk mobiltelefonra vagy táblagépre letölthető alkalmazásokat a diá- koknak. Használjuk az alkalmazásokat az osztályban és/vagy iskolán kí- vüli tanulási tevékenység segítésére. A hordozható digitális eszközök számos fájlt és funkciót tudnak támogatni, köztük audio-, videó- és szövegfájlokat, hangfelvételt; vezeték nélküli internetet; hírtartal- makat; RSS-hírfolyamot; e-mailt; közösségimédia- és egyéb alkalmazásokat, vala- mint GPS-t és helymeghatározást. Mindezt fel lehet használni a „menet közbeni tanulásban”. Az internetkapcsolat nem feltétlenül nélkülözhetetlen a mobil tanulás szempontjából, bár már szinte alapkövetelmény. Hatékony tanulás lehetséges úgy is, ha az eszköz egyszerűen rögzíti és „visszajátssza” a tartalmat, információt.