Page 179 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 179
10. fejezet: Könyvjelzős oldalak, kivágások, gondolattérképek, kérdőívek 177 fordulhat az is, hogy a diákok nem megengedett tartalmat könyvjelzőznek vagy vágnak ki és osztanak meg diáktársaikkal, vagy teljesen átgondolatlan, megenged- hetetlen gondolattérképet hoznak létre, amit azonnal törölni kell. Az ilyen helyze- tek elkerülése érdekében vagy azt tehetjük, hogy általános osztályproflt hozunk létre a szolgáltatón, amelyhez nekünk is hozzáférésünk és adminisztrációs jogunk van, és ez lehetővé teszi, hogy eltávolítsuk a nem megengedett tartalmakat, vagy még az elején, a közösségimédia-projekt elkezdése előtt fgyelmeztessük a diáko- kat, mi a nem megfelelő online magatartás következménye, és hogy ezeket a kö- vetkezményeket alkalmazni is fogjuk. Mint mindig, ebben az esetben is fel kell mérnünk, milyen ismeretekkel rendelkezünk mi magunk az oktatásban alkalmaz- ni kívánt közösségi média felhasználásában, és mennyire bízunk a diákjainkban; csak ezután döntsük el, hogy milyen módszert alkalmazzunk. Gondolattérképezési készségek Bár egyesek nagyon könnyű és logikus módszernek tartják a gondolattérképezést ötletek kigondolására, elképzelések közötti kapcsolatok és összefüggések feltérké- pezésére, mások eléggé elbizonytalanodnak, amikor azt kérjük tőlük, hogy „térké- pezzenek fel egy elképzelést”, vagy „mutassák be a döntésfolyamati ábrát”. Még nagyobb lehet a zavar, ha azt a feladatot kapják, hogy előbb „ötletelbörzézzenek”. Ha gondolattérképezési módszereket akarunk használni az osztályban, saját ma- gunknak is nagyon pontosan tisztában kell lennünk azzal, hogy mitől hatékony a gondolattérkép. A jó gondolattérkép legyen egyszerű, legyen egyértelmű kapcsolat a buborékok és a leágazások között, legyen logikus, minél kevesebb szóval fejezze ki a mondanivalót, legyenek benne képek (ha szükséges), a gondolatok vagy gon- dolati szintek csoportosítására a buborékokat különböző színekkel jelölje, stb. A rossz gondolattérkép úgynevezett „spagettitérkép”, amelyben mintha minden buborék minden más buborékkal összeköttetésben lenne. Hasonlóképpen, ha arra kérjük a diákokat, hogy ötletbörzén gondolkodjanak egy témáról, mielőtt elkezdik gondolati térképre vinni, le kell fektetni bizonyos alapszabályokat (például: „min- den ötletet elfogadunk, nincs kritika, nincs értékítélet addig, amíg nem kezdődött el az értékelési fázis”, stb. A Google „ötletbörze szabályai” keresés sokat segíthet, ha többet szeretnének megtudni a témáról.
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184