Page 176 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 176
174 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? A könyvjelzős oldal, a kivágás, a gondolattérkép, a kérdőív alkalmazásának előnyei az oktatásban Könyvjelző: az információ összegyűjtése, rendszerezése és megosztása Az online források könyvjelzőtechnikával való mentése, rendszerezése jó módszer arra, hogy webalapú anyagokat gyűjtsünk össze és rendszerezzünk. A diákokat arra kell ösztönözni, hogy amikor egy oldalt könyvjelzővel megjelölnek, elemez- zék annak megbízhatóságát, hasznos kulcsszavakkal címkézzék a könyvjelzőt, és írjanak jegyzetet is, amelyben megmagyarázzák, miért választották a könyvjelző- vel megjelölt oldalt. Ez utóbbi feladat arra jó, hogy ne egyszerűen megkeressenek és elmentsenek „ezt-azt”, hanem indokolják is választásukat, így bizonyítsák, hogy képesek az értékelésre és a forráskritika alkalmazására. Gondolattérképek: gondolatok és problémák vizuális megjelenítése A gondolattérkép-eszközök segítik a diákokat abban, hogy konceptualizálják és vizualizálják a gondolatok és jelenségek közötti kapcsolatot, ezért nagyon jól tá- mogatják a magasabb rendű kognitív képességek, köztük az analízis, szintézis és értékelés fejlődését. A gondolattérkép-eszközöket először kollaboratív elemként használhatjuk ötletbörzék során, amikor a diákok gyorsan (úgy, hogy nem kell ag- gódniuk a „pontosság” miatt, és hogy esetleg „butaságot” mondanak) ötleteket, gondolatokat dobnak fel. Ezeket a gondolattérképen buborékokba vagy kötegekbe rendezzük. Ha ez megtörtént, a diákok értékelhetik a kapott anyagot relevancia és hasznosság szempontjából, majd strukturálják az egészet. A gondolattérkép-tech- nikák a problémamegoldás és a döntéshozatal képességét is fejlesztik, különösen, ha a diákok „döntéshozatali ábra” formájában mutatják be a gondolattérképet, ahol az egyes lépések következményeit is feltüntetik. A következő oldalon egy gondo- lattérképet mutatunk be (Bubbl.us alapján).