Page 171 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 171
10. fejezet: Könyvjelzős oldalak, kivágások, gondolattérképek, kérdőívek 169 kulcsszavakkal; később visszatalálunk ezekhez az oldalakhoz, egyszerűen úgy, hogy rájuk klikkelünk. Néhány eszköz lehetővé teszi, hogy a könyvjelzőket „köte- gekbe” vagy „paksamétákba” rendezzük, amelyek többé-kevésbé mappaként funk- cionálnak. Könyvjelzőink kötegelése és címkézése révén kétféle úton is eljuthatunk a könyvjelzőnkhöz. A könyvjelzőzés végső eleme az, hogy jegyzettel lássuk el a könyvjelzőt, írjuk fel, ami fontos: például, miért döntöttünk úgy, hogy ezt a linket elmentjük, miért releváns, hogyan kapcsolódik a többi elmentett oldalhoz. Ötletek: Könyvjelző – Adjuk feladatként a diákoknak, hogy létesítsenek bookmarkingproflt. Használjunk egyedi címkét, amely azonosítja az adott osztályt, és gyűjt- sük össze a csoportnak egy bizonyos témáról talált linkjeit. A diákok ke- ressenek és mentsenek el releváns linkeket és forrásokat, és a „Jegyzet” mezőben indokolják, miért választották a linket, amit címkéztek. – Saját bookmarkingproflunkkal hozzunk létre címkecsomagokat osztályté- mákkal kapcsolatban. Posztoljuk ki a linkeket a proflunkra, és a „Jegy- zet” funkcióval adjunk a diákoknak utasításokat. Például adjuk feladatul a diákoknak, hogy nyissák meg az „A téma” csomagban található webolda- lakat, és kommentben írják le, mi volt a három legfontosabb dolog, amit az oldalról megtudtak. – Nyissuk meg a diákoknak saját könyvjelzőgyűjteményünket. Saját mun- kánkkal példát mutathatunk, a diákok láthatják, hogy milyen forrásokat keresünk fel saját kutatási vagy oktatási munkánkhoz. – Csoportprojektekre hozzunk létre annotált forráslistákat! A könyvjelzők alapbeállítása az, hogy nyilvánosak; ám a szolgáltatók többsége lehetővé teszi, hogy ha úgy kívánjuk, titkos legyen a könyvjelzőgyűjteményünk. A nyilvános könyvjelzők előnye, hogy mások is láthatják, milyen oldalakat fedez- tünk fel és mentettünk el. Ez első látásra nem tűnik nagy előnynek. Ám ha azt nézzük, mennyi értékes információhoz jutunk, ha mások könyvjelzőit végiglapoz- zuk, az ilyen közösségimédia-alkalmazás haszna egyértelművé válik: így nem a Google az egyetlen érintett kikötő a felfedezőúton; címkéket keresgélve, megtalál- hatjuk a hasonló érdeklődésű felhasználókat, és ezen az úton is felfedezéseket te- hetünk a világhálón. Az ilyen keresés valószínűleg sok olyan hasznos és érdekes eredményt hoz, amit egy hagyományos keresőmotorral nem találnánk meg; ez nem utolsósorban azért van, mert a forrásokat, amelyekre így rábukkantunk, em- berek gyűjtötték egybe, nem pedig egy algoritmus (bármilyen kifnomult is le- gyen).
   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176