Page 170 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 170
10. fejezet Könyvjelzős oldalak, kivágások, gondolattérképek, kérdőívek Áttekintés Ez a fejezet a kisebb, de nem kevésbé hatékony közösségimédia-eszközöket mutat- ja be, amelyeknek oktatási fókuszában az analízis, a szintézis és az értékelés áll. Előbb a könyvjelzős oldalak, a kivágás, a gondolattérkép, a kérdőív lényegét te- kintjük át, majd rátérünk azokra az előnyökre, amelyeket az információ összegyűj- tésében, rendszerezésében, vizuális megjelenítésében, értékelésében, kritikájában és bemutatásában nyújtanak. Ezeknek az eszközöknek az alkalmazásáról ugyan- olyan szempontok alapján határozhatunk, mint más közösségimédia-eszközökről, feltéve, hogy a diákok nem állítanak elő és nem osztanak meg nem helyénvaló tartalmakat. Mindezek mellett a diákoknak szükségük lehet útmutatásra arról, ho- gyan kell a legjobban használni ezeket az eszközöket és technikákat kognitív kész- ségeik fejlesztésére. Mit jelent a könyvjelzős oldal, a kivágás, a gondolattérkép, a kérdőív? Könyvjelzős oldalak (Bookmarking) A könyvjelzős szolgáltatások (más néven „social bookmarking services”, azaz kö- zösségi könyvjelzős oldalak) lehetővé teszik, hogy elmentsük és megosszuk könyvjelzőinket, megjelölt tartalmakat („kedvenceinket”) a világhálón, vagyis azokat ne csak a számítógépünk merevlemezén tároljuk. Ezzel megspórolhatjuk magunknak azt a zűrzavart (és bosszúságot), amit az okoz, ha több „kedvenc” lis- tánk van minden egyes gépen vagy eszközön, amit használunk. Ha rátalálunk egy weboldalra vagy online forrásra, amit a „kedvencek” közé szeretnénk tenni vagy elmentenénk, egyszerűen adjuk hozzá olyan könyvjelző-szolgáltatásokhoz, mint a Delicious.com, a Diigo.com vagy a Connotea.org, és címkézzük fel megfelelő