Page 165 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 165
9. fejezet: Azonnali üzenetküldés, chat, Skype és Twitter 163 Az IM, a chat, a Skype és a Twitter alkalmazásának előnyei az oktatásban Pedagógia Az azonnali üzenetküldés, a chat, a Skype/VOIP és a Twitter valós idejű kommu- nikáción alapul, így logikusnak tűnik, hogy a társas konstruktivista, dialógusalapú és társastanulás-alapú pedagógiákat nagyon hatékonyan segítik és egészítik ki ezek a közösségimédia-eszközök; és valóban, az együttműködés, a csapatmunka, a kapcsolatépítés, az egyeztetés és a közösségépítés nagyon fontos képességek, amelyeket hatékony felhasználásukkal fejleszteni is lehet. Ugyanakkor ezek az eszközök alkalmasak a kreativitás, a kreatív folyamatok, a véleményalkotás fej- lesztésére is, például chaten vagy Twitteren folytatott ötletbörze (brainstorming) révén, mert így a tantervi feladat teljesítésében analízis és szintézis egyesül. Különböző perspektívák integrálása Az ilyen „chattípusú” környezetekben folytatott kommunikáció (ide tartozik a Skype és a Twitter) azonnalisága lehetővé teszi, hogy sokféle perspektíva jöjjön létre, több álláspont fogalmazódjon meg, és megfelelő moderátor segítségével ezek megbeszélhetők és remélhetőleg integrálhatók. Ez elősegíti annak a célnak az el- érését, amit Dewey (2004 [1916]) „demokratikus” oktatásnak nevezett, vagyis olyan tanítási folyamatokat tesz lehetővé, amelyekben a szabad interakció, a közös érdeklődés számos különböző kapcsolódási pont felől közös értéket képes építeni. Kapcsolattartás az osztálytermen kívül Ezek az eszközök hatékonyan használhatók egy osztályon belül; ám talán akkor fejtik ki a legnagyobb hatásukat, ha küldő személyekkel, szervezetekkel kötik ösz- sze a diákokat. Különösen a nyelvtanárok láthatják az előnyeit annak, hogy kölcsö- nös nyelvtanulás céljából más országok diákjaival és tanáraival kapcsolják össze az osztályt. Ám más – kulturális, tanulási, kutatási – csereprogramokat is lehet szervezni a város más iskoláival vagy külföldi iskolákkal. Csak egy kis szervezés, időegyeztetés kérdése, és a diákok munkája sokkal nagyobb teret kap, sokkal na- gyobb közönséghez jut el. Ez növeli az osztály motivációját, jobb munkára ser- kenti, jobban a magukénak érzik munkájukat és ötleteiket.