Page 167 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 167
9. fejezet: Azonnali üzenetküldés, chat, Skype és Twitter 165 A VOIP audio- és videóműködéséhez szükséges hardware-eszközök Bár a hang- és képtovábbítás személyes digitális környezetünkben egyre gyako- ribb, nincs garancia arra, hogy az iskola rendelkezik olyan internettechnológiával, amely lehetővé teszi megbízhatóan működő audio- és videócsatornák használatát. A Skype és hasonló szolgáltatások használatához legalább egy (beépített vagy kül- ső) mikrofonra és hangszóróra, esetleg fejhallgatóra van szükség. Persze ha video- konferenciát tartunk a világhálón, akkor webkamerára vagy beépített kamerára is szükség van. Mindez pénzbe kerül, ezért fgyelembe kell vennünk, nem sérül-e a diákok esélyegyenlősége. A diákok „követése” a Twitteren Mielőtt bármelyik diákunkat követnénk a Twitteren, gondosan át kell gondolnunk, mivel jár ez. Ha osztályprojektre használjuk a Twittert, célszerű, ha minden diák követ mindenki mást. Ám még ha ez a helyzet állt is elő, számításba kell vennünk, hogy ha bizonyos diákokat követünk, másokat pedig nem, a „kivételezés” vádja érhet minket; lehet, hogy úgy gondoltuk, mindenkit bejelöltünk követésre, de elő- fordulhat, hogy egy-két embert kihagytunk. Ezen a helyzeten kívül azt is vegyük fgyelembe, hogy kissé „kínos” lehet, ha a tanár követi a diákjait a Twitteren, de a szolgáltatást nem oktatási célra használja. Akárhogy is döntünk, mindenképpen tájékozottságon alapuló (lehetőleg pedagó- giai megalapozottságú) döntést hozzunk a „követés” ügyében. Láthatatlan közönség a Twitteren Ha a Twitter-folyamunk nyilvános, nagyon gondosan járjunk el abban, hogy mit tweetelünk, milyen hangvételű szövegeket írunk, és milyen neveket, személyes in- formációkat osztunk meg. danah boyd (2011, sic) a „láthatatlan közönség” kifeje- zést használja a „hálózatbeli nyilvánosság” egyik elemének leírására, és éppen et- től a közönségtől kell tartanunk. Sohasem lehet tudni, hogy ki olvassa nyilvános Twitter-folyamunkat, ahogy azt sem tudhatjuk, félreértelmezik-e, vagy a szöveg- összefüggésből kiragadva értelmezik félre azok, akik nem ismerik az adott oktatá- si környezetet. Például lehetnek az osztályunkkal „bevett tréfák” vagy szokatlan társalgási témák, amelyek furcsának tűnhetnek azoknak, akik nincsenek beavatva az osztály kultúrájában használt egyedi kifejezések jelentésébe. Ha valaki félreol- vassa tweetjeink tartalmát, és nem ismeri a kontextust, amelyben azok helyesen értelmezhetőek, nem kívánt érdeklődést keltünk, és támadásoknak tesszük ki ma- gunkat.