Page 163 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 163
9. fejezet: Azonnali üzenetküldés, chat, Skype és Twitter 161 – Hozzunk létre rendszeres online találkozókat más iskolákban dolgozó kol- légáinkkal, és netes hangtovábbítási szolgáltatással (VOIP) tartsuk a kap- csolatot. – Szervezzünk vitát egy másik hazai vagy külföldi iskola diákjaival. – Szervezzünk internetes interjút egy szakértővel; adjuk feladatul a diákok- nak, hogy tegyenek fel kérdéseket a tananyaghoz kapcsolódó témában. A diákok jegyzeteljenek, a kapott információt közöljék az osztály wikijén, vagy írják le az osztályblogban. – VOIP-szolgáltatással adjunk a diákoknak visszajelzést vagy tanulási taná- csokat. – VOIP-szolgáltatással tanítsunk szóbeli kommunikációt és szóbeli prezen- tációs képességeket. A VOIP (internetes hangszolgáltatás) etalonjának általában a Skype-ot tekintik; ezt a legjobban „netes telefonként” lehet leírni: a VOIP lehetővé teszi, hogy az in- terneten keresztül folytassunk telefonbeszélgetéseket számítógépünkön vagy az internethez csatlakozó más digitális eszközön. A VOIP-szolgáltatások többsége nemcsak hang-, hanem videójelet is továbbít, ha van az eszközünkön kamera. Az IM-beszélgetésekkel ellentétben nem minden VOIP-beszélgetés rögzíthető későbbi megtekintés céljából; különösen így van ez a videóbeszélgetésekkel. Bizonyos VOIP-szolgáltatások és/vagy hívások ingyenesek, de van, amiért fzetni kell. Min- denképpen nézzük meg a díjszabást, mielőtt VOIP-projektet indítunk az osztá- lyunkkal. Ahogy az IM, a VOIP-szoftver is letölthető (például a Skype) vagy közvetlenül elérhető a világhálón, ha egy adott URL-lel létrehozunk egy úgynevezett „szobát”. Ez utóbbi választás azonban nem mindig a legbiztonságosabb, és megvan a lehető- sége, hogy hívatlan vendégek is megtalálják azt a generált URL-t, és az enge- délyünk nélkül belépnek a szobába. További részletekről a fejezet „Az IM, a chat, a Skype és a Twitter alkalmazásának különleges szempontjai” részében olvas hatunk. Twitter A Twitter a közösségi média különleges esete: nem igazán blogszolgáltatás (bár talán „mikro-blogként” lehetne meghatározni), de nem is igazi közösségi hálózat, és sem chatnek, sem azonnali üzenetküldőnek nem lehet tekinteni. Ez a szolgálta- tás lehetővé teszi, hogy a felhasználók (vagy számítógépen, vagy mobil eszközön) rövid, maximum 140 karakteres üzeneteket, „tweeteket” közöljenek viszonylag nagy gyakorisággal az interneten, a Twitter hálózatán. A Twitter közönsége követ- heti a többi tweetelő üzeneteit, feliratkozhat rájuk, meghívhat másokat, listákat ké- szíthet, fotókat küldhet, és természetesen magánjellegű üzenetváltás is lehetséges.