Page 158 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 158
156 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? Ez különösen így van az online animációs programoknál. (Ha szoftvert töltünk le a gépünkre, pl. a Blendert, a Muvizut vagy a Xtranormal „State” nevű programját, ezek a korlátozások szerkesztéskor nem hatnak, csak feltöltéskor.) Egyes szolgálta- tók korlátozzák, mennyi munkát végezhetünk ingyenesen havonta, mások csak a legalapvetőbb funkciókat engedik használni, majd megkérnek, hogy „lépjünk fel- jebb” (upgrade) egy kategóriával, vagy vásároljunk „pontokat”. Számos szolgáltató biztosít azonban tanároknak ingyenesen olyan szolgáltatásokat, amelyek mások- nak nem ingyenesek. Ez gyakran lehetséges egyszerűen úgy, hogy .edu, .sch.uk vagy .ac.uk e-mail címünkkel hozunk létre náluk proflt; mindig érdemes tehát tá- jékozódni, hogy van-e a felületen tanároknak különleges kedvezmény. Feladat: Tájékozódjunk a vizuális média felhasználásával kapcsolatos szerzői jogi kérdésekben. Olvassuk el a felhasználási feltételeket és a gyakran idézett kérdések részt néhány ebben a fejezetben említett (vagy ismerősök által használt) videó- megosztó, fotómegosztó vagy animációs oldal és szolgáltatás tájékoztatói- ban. Keressünk választ az alábbi kérdésekre: – A szolgáltatásé lesz-e minden, az oldalon általunk létrehozott, megosztott vagy kiposztolt tartalom szerzői joga? – A szolgáltatás szabályzata szerint mi történik az esetlegesen feltöltött „szerzői jogot sértő” anyagokkal? Le tudjuk ezeket venni? A proflunk automatikusan felfüggesztésre kerül? – Van-e már olyan tartalom az oldalon (például fotók, animációk, zenei anyagok, hangeffektusok), amelyet szabadon használhatunk az általunk létrehozandó „egyvelegekben” vagy remixekben? – Feltöltött anyagaink automatikusan terjeszthetők a Creative Commons li- cence alatt? Ha igen, van lehetőség arra, hogy ezt az opciót ne válasszuk, vagy a proflunkban megváltoztassuk a beállítást? Igyekezzünk minél többet megtudni néhány szerzői jogi problémát illetően, amelyek felmerülhetnek a közösségi média oktatási felhasználása során. Ha nem vagyunk biztosak abban, hogyan működnek ezek a dolgok, kérjünk meg egy kollégát, hogy együtt olvassuk el a felhasználási feltételeket, és ő is értelmezze a szöveget. Érdemes megnézni a Wikipédia „szerzői jog” szócik- két és a Creative Commons oldalát, illetve bármilyen szerzői jogvitában bé- kéltető testület honlapját. Nem kell szerzői jogi szakértővé válni, de legalább aktív tudásunknak kell lennie az országunkban érvényes szerzői jogi szabá- lyozásról. További információ a témáról a 16. fejezetben található.
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163