Page 155 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 155
8. fejezet: Vizuális média 153 anyagokat. A kisebb szolgáltatók, és azok, amelyek szűkebb közönségrétegre spe- cializálódtak (például a Vimeo, a SchoolTube és a Zimmer Twins) igyekeznek olyan közösségeket létrehozni, ahol a „jó viselkedés” alapvető, ha mások munkájá- nak kommenteléséről van szó. Ám ez nem mindig van így, ha nagyobb vagy álta- lánosabb szolgáltatókhoz töltünk fel anyagokat, például a YouTube-ra. Természete- sen határozhatunk úgy is, hogy letiltjuk a kommentelés lehetőségét; ám ha mégis meghagyjuk, fel kell készülnünk arra, hogy az emberek sértő, tiszteletlen, rossz- indulatú, sőt gúnyos megjegyzéseket tehetnek. Fontos, hogy fgyelni tudjuk a kommenteket, és szükség esetén azonnal töröljük a nem kívánt tartalmat. Ám ek- kor sincs garancia arra, hogy az osztály valamelyik tanulója vagy valamelyik szülő nem látta a kommentet, mielőtt törültük; meglehet, addigra már megosztották vagy megsértődtek miatta. Szerzői jog Ezzel a témával résztelesebben a 16. fejezetben foglalkozunk, így ha a szerzői jog témájában akarunk elmélyülni, lapozzunk előre a releváns fejezetre. Itt csak azt jegyezzük meg, hogy az interneten található tartalmak többsége – köztük a képek, videók, sztorik, cikkek, zene és egyéb kreatív munkák – szerzői jog védelme alatt áll. A szabályozás különböző jogrendszerekben eltérő, de általában elmondható, hogy egy eredeti munka jogtulajdonosa vagy alkotója „minden jogot fenntart”, ami azt jelenti, hogy egyedül neki van joga reprodukálni, módosítani, feldolgozni, terjeszteni stb. az adott művet. Ha a szerzői jog tulajdonosának művével bármit teszünk, akkor valószínűleg megsértjük a szerzői jogot. (Természetesen vannak kivételek; további információ a 16. fejezetben.) Az, hogy egy információtartalom fent van az interneten, még nem jelenti azt, hogy megengedett azt csinálnunk vele, amit akarunk. Néhány fontos tudnivaló oktatási célú internettartalom használatához: 1. Tartalom feltöltése: csak olyan információtartalmat használjunk, amelynek fel- használhatóságában szerzői jogi értelemben egészen biztosak vagyunk! Például saját készítésű képeket. 2. Mások munkájának letöltésével vagy „más célra való felhasználásával” ugyanez a helyzet: a jogtulajdonos engedélye szükséges. 3. Az olyan tartalmak beágyazása, amelyeket a jogtulajdonos valahol máshol, pél- dául a YouTube-on posztolt, általában elfogadható, mivel a szerzői jog tulajdo- nosa engedélyt adott a szolgáltatónak, hogy beágyazó kódot generáljon, és tudo- másul vette, hogy munkáját mások átvehetik blogjaikra, wikijeikre, közösségi hálózati profljaikra stb.
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160