Page 150 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 150
148 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? tebb ilyen szolgáltatók a Flickr és a Photobucket, de sok más ilyen oldal van. A fo- tómegosztás egyik legfontosabb eleme a címkézés: ha feltöltöttünk egy fotót egy fotómegosztó oldalra, felcímkézhetjük olyan szavakkal, amelyek azonosítják a fotó témáját, és ezzel lehetővé válik, hogy a közösség tagjai megtalálják a képeinket. Ez pedig az ilyen szolgáltatások egy másik fontos tulajdonságára, a fotómegosz- tásra vezet át. Ahogy a közösségi média más elemeinél is láttuk, az interneten lét- rehozott vagy oda feltöltött objektumok körül közösségek szerveződhetnek, és az emberek ezeket kommentelhetik. Ötletek: Fotómegosztás – Adjuk feladatul a diákoknak, hogy írjanak, hozzanak létre és osszanak meg egymással olyan egyéni portfóliókat vagy kreatív történeteket, ame- lyeket fotókkal is illusztrálnak. – Osszuk fel az osztályt kisebb csoportokra, és minden csoportnak legyen az a feladata, hogy hozzanak létre albumot egy adott osztálytémáról. Kis- előadás keretében mutassák be albumaikat a többieknek. – Legyen feladat, hogy szerkesszék a fotóikat, és magyarázzák meg a szer- kesztői változásokat. – Kérjük meg a diákokat, hogy keressék meg vagy posztolják ki a hét képét, amelyről úgy találják, hogy jól kifejez egy osztálytémát vagy a heti tan- anyag egy részét. Magyarázzák meg választásukat a tanagyag vagy a téma vonatkozásában. – A diákok készítsenek albumot fotóikból, amelyek a tanagyag bizonyos ele- meit, témáit mutatják be. Kiselőadás keretében prezentálják ezeket az al- bumokat az osztálynak, demonstrálják a képek és a tananyag közötti kap- csolatot. – Térjünk ki a szellemi tulajdon és a szerzői jog kérdéseire is. Adjuk felada- tul a diákoknak, hogy a Creative Commons oldalán nézzék meg, milyen felhasználási feltételek vonatkozhatnak a képekre. – Fotómegosztási feladattal tanítsuk meg a diákoknak a szerzői jog és a fel- használási jog betartásának fontosságát és azt, hogy honnan, hogyan lehet letölteni jogdíjmentes képeket. – A fotómegosztás arra is használható, hogy bemutassuk a diákoknak, mi- lyen előfeltételezésekkel viseltetünk mások iránt. Adjuk feladatul például, hogy keressenek „csillogás” vagy „bmx” címkéjű képeket. Írják le, mik az első gondolataik arról a személyről, aki az adott fotót feltöltötte: szerintük hány éves, milyen nemű, milyen etnikai csoporthoz tartozik, mi érdekli még, stb. Ezt használjuk az osztályban arra, hogy vitacsoportokban be- szélgessünk identitásról, sztereotípiákról, önmegjelenítésről stb.