Page 154 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 154
152 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? létre, strukturáljanak, „olvassanak”, elemezzenek és kritizáljanak, ami nemcsak vizuális képességeiket, nemcsak médiaismeretüket fejleszti, hanem funkcionális, hagyományos műveltségüket is bővíti. A vizuális média alkalmazásának különleges szempontjai Nem megengedett tartalom A vizuális digitális média számára tárhelyet biztosító szolgáltatóknál – szándéko- latlanul vagy nem szándékolatlanul – gyakran találhatók olyan anyagok, amelyek kiskorúak számára nem ajánlottak: leggyakrabban a pornográf és az erőszakos tartalmak sértik meg a szabályokat. Egyes szolgáltatók kifejezetten az idősebb felhasználók célcsoportjait veszik célba, mások azonban a kisgyerekeket (is) marketingcélcsoportnak tekintik. Feltétlenül gondosan és alaposan vizsgáljuk meg a vizuálismédia-szolgáltatót, amit az iskolai oktatásban szeretnénk használni: néz- zük meg reklámozási gyakorlatát (a kevésbé jó hírű szolgáltatóknál a soft pornó gyakran a reklámok között jelenik meg), azt, hogy milyen videók, képek vagy ani- mációk vannak feltöltve az oldalra, milyen közönséget vonz általában. Ha találunk „gyerekbiztos” szolgáltatót, válasszuk azt. Kiskorúakról készült képek posztolása Ez nem jelent nagy problémát, ha animációkkal és képregényekkel dolgozunk, vagy ha egyszerűen behivatkozzuk és megosztjuk mások fotóit és videóit az osz- tályban. De feltétlenül foglalkoznunk kell ezzel a témával, ha az osztályunk tanu- lóiról készült képeket vagy videókat szeretnénk felhasználni. A szülőket értesíteni kell szándékunkról, hogy fel kívánjuk használni a képeket, amelyeket a diákok ké- szítettek; tájékoztatni kell őket a felhasználás módjáról és arról is, hogy mit te- szünk gyermekeik személyes adatainak védelme érdekében (erről bővebben lásd a 16. és 17. fejezetet). Kérjünk szülői beleegyező nyilatkozatot, ha szükséges, mielőtt a fotó- vagy videóprojektbe belekezdenénk. Az oktatásban úgy kell használni a közösségi médiát, hogy a diákok ne legyenek azonosítva, és ne legyenek azonosít- hatóak az online közzétett anyagokban sem. A 16. fejezetben ennek kockázatairól, a 17. fejezetben az e téren fgyelembe veendő szempontokról olvashatunk. Megjegyzések (kommentek) A vizuálismédia-anyagok tárolását, létrehozását vagy közzétételét lehetővé tevő ol- dalak általában arra ösztönzik a felhasználókat, hogy kommenteljék a feltöltött