Page 152 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 152
150 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? ket a funkciókat a feltöltő letilthatja. A nagyobb szolgáltatók, mint például a YouTube, lehetőséget adnak a felhasználóknak saját csatornák indítására (amikre mások feliratkozhatnak); ezeken a csatornákon (külön tárhelyen) tárolhatjuk videó- inkat, sőt szerkeszthetjük is, és zenei aláfestést tehetünk hozzájuk a szolgáltatás weboldalán. A videómegosztó szolgáltatások többsége automatikusan generál be- ágyazó kódot (lásd 3. fejezet) minden egyes feltöltött videóhoz; ez lehetővé teszi, hogy az anyagok megjeleníthetőek legyenek blogunkon, wikinken vagy más osz- tályoldalakon. Adatvédelmi beállítások általában alkalmazhatók a videómegosztókon, ám ese- tenként korlátozott mértékben, hiszen a videómegosztás lényege, hogy a videókat a lehető legtöbben lássák. Animációk Nem szükséges magasan képzett digitális grafkusművésznek lenni ahhoz, hogy saját animációkat készítsünk. Rengeteg animációs szolgáltatás van az interneten; vannak egészen egyszerű, pálcikaemberes és egyszerű rajzflmfgurákkal dolgozó animációs alkalmazások, mint a DoInk, és vannak olyanok is, amelyekkel hosszú, háromdimenziós (3D) flmeket lehet készíteni; ilyen a Blender, a Xtranormal és a Muvizu. A képregény jellegű szolgáltatásoknak vannak beépített, felhasználható elemei, de feltölthetjük saját képeinket és fotóinkat is, amelyeket aztán online szer- keszthetünk. A digitálisanimáció-szolgáltatások azonban kétféleképpen működnek: az első lehetőség, hogy letöltjük az animációs szoftvert a számítógépünkre, és ott hozzuk létre animációnkat, majd a kész anyagot feltöltjük a szolgáltatás főoldalára. Ilyen elven működik a Blender, a Muvizu és az Xtranormal „State” nevű szoftvere. A második lehetőség az, hogy saját animációt hozunk létre és teszünk közzé köz- vetlenül a szolgáltatás internetes felületén. Ez a második megoldás általában ke- vésbé kifnomult eredményeket hoz, mint az első, de előnye, hogy nem kell letölte- ni és telepíteni a szoftvert a gépünkre vagy az iskolai számítástechnikai labor gépeire; egyszerűen a világhálón keresztül használjuk a szolgáltatást. Internetes felületen létrehozhatunk animációkat, és azokat közvetlenül feltölthetjük a világ- hálóra a GoAnimate, az Xtranormal, a Devolver és a (elsősorban gyerekfelhaszná- lóknak szóló) Zimmer Twins oldalain. Akármelyik módszert választjuk, ezek a szolgáltatások lehetővé teszik, hogy saját forgatókönyvünk alapján saját animációt hozzunk létre, előre betöltött karakterek alapján; egyszerűen behúzzuk a felületre, nyelvet, díszletet, zenét választunk.