Page 178 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 178
176 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? Kivágások: online anyagok értékelése és szintézise Ha az a feladat, hogy a diákok online anyagokból készítsenek „kiposztolt kivá- gást” (clipcast) vagy jegyzetfüzetet, arra kell ösztönözni őket, hogy forráskritiká- val éljenek a kiválasztott tételeket illetően, és csak a legjobbat osszák meg. Egyes webkivágás-szolgáltatók lehetővé teszik, hogy a kevesebb mint 1000 karaktert tar- talmazó kivágásokat megosszuk; ez azt jelenti, hogy a rendszer használatához alapból szükséges valamiféle értékelőképesség. A kivágások egyben lehetőséget adnak a diákoknak arra, hogy a világhálón talált fontos vagy releváns informá- ciókról jegyzeteket készítsenek és rendszerezzenek; ezzel is az értékelés, a meg- erősítés és a szintézis képességét fejlesztik. Kérdőívek és felmérések: kutatás és kritikai médiakészségek A kérdőívek és felmérések legnyilvánvalóbb felhasználásai az oktatásban: ha véle- ményt vagy visszajelzést kell kérnünk, ha a témában történő kutatás során infor- mációt kell gyűjtenünk. A kérdőívek és felmérések azonban egyben kiemelik a kritikus médiaértékelő képesség fontosságát is, mivel a diákok megtanulják, hogy az információt és a statisztikát egyes módszerekkel bizonyos célok felé lehet torzí- tani, manipulálni. Ennek nagyon jó és szórakoztató példáját láthattuk az Igenis, miniszter úr című klasszikus BBC-vígjátékban. A színen Sir Humphrey számos kérdést tesz fel Ber- nardnak, amelyek hatására Bernard hol a sorkatonai szolgálat mellett, hol ellene foglal állást – a kérdések megfogalmazásától függően. A műsor részlete megtalál- ható a YouTube-on (keresés: „Truth behind opinion polls minister”); nagyon hasz- nos szemléltetés, ha szeretnénk a diákokkal olyan felmérést készíttetni, amelyből kitűnik, milyen könnyen lehet a véleményeket manipulálni. A könyvjelzős oldalak, a kivágások, a gondolattérképek, a kérdőívek alkalmazásának különleges szempontjai Nem megengedett tartalom Mint mindig, az ilyen típusú közösségimédia-eszközök oktatási felhasználásánál is fontos szempont, hogy a diákok létrehoznak-e, találnak-e és megosztanak-e nem megengedett tartalmakat. Ha például a diákok maguk készítik el a felmérés kér- déseit, lehetséges, hogy felületes vagy gyerekes kérdések is kerülnek közéjük. Elő-