Page 88 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 88
86 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? blogokban listákat, felsorolásokat is fel szabad tüntetni. Biztassuk őket arra, hogy illesszenek a blogba illusztrációként videókat, ha az segít az érvelésük ki- fejtésében, illetve hogy külső oldalakra mutató linkekkel érdekes anyagokra hívhatják fel a fgyelmet. – Magyarázzuk meg, hogy a blog külön műfaj: a bejegyzések általában rövidek, világosak, egyszerűek, a szakzsargonmentes szöveg elvárás, és hogy a blogolás az összpontosító íráskészség gyakorlása. Szorgalmazzuk, hogy a diákok lekto- rálják és szerkesszék posztjaikat. – Emlékeztessük a diákokat arra, hogy fejezzék ki (megfontolt) véleményüket és „személyiségüket” az írásaikban. – Beszélgessünk a diákokkal a közönség fontosságáról. – Ösztönözzük őket arra, hogy alaposan gondolják át a címkéket és a kategó- riákat. – Tegyünk javaslatokat, adjunk tanácsokat! – Mondjuk el a diákoknak, hogy legalább annyira gondosan bánjanak a komment- jeikkel, mint a posztjaikkal. Meg kell érteniük, hogy a kommenteknek rövidnek, tömörnek, tárgyszerűnek kell lenniük. Ezenkívül az is szükséges, hogy hozzá- szólásaikat barátságos, udvarias, konstruktív stílusban fogalmazzák. – Mondjuk el a diákoknak, hogyan fogjuk értékelni a munkájukat. – Mutassunk példát a jó blogolásra. Ha van saját blogunk, használjuk azt példa- ként. Ám ezt csak akkor tegyük, ha a blog olyan típusú és stílusú, amilyet a diá- koktól is elvárunk, valamint tartalma és megjelenítése is olyan, amit az ő mun- káikban szeretnénk viszontlátni. – Adjunk példákat. Közöljünk linkeket korábbi diákblogokra (ha van ilyenünk) vagy külső blogokra, hogy a diákok képet kaphassanak arról, miként működnek a blogok oktatási környezetben, tudják, mit várunk el tőlük, és ötleteket adjunk, hogy ezt miképpen teljesíthetik. Beszéljük meg ezeket a példákat az osztályban, vagy a blogolási feladat részeként elemeztessük ezeket a diákokkal. – Kérjük fel a diákokat, hogy írjanak értékelést egymás blogjairól, és kom- menteljenek egymás posztjaira. Ez egyfajta kollegiális lektorálásnak (peer- review) számít, és az egyik leghatékonyabb eszköz lehet annak elősegítésére, hogy a diákok a tartalmi kritériumokat és a folyamatot elsajátítsák. Milyen gyakran értékeljünk? Mivel a blogolás hosszabb folyamat, előfordulhat, hogy a diákok nagyon sok posz- tot tesznek ki egyéni blogjaikra, vagy tucatnyi kommentet írnak az osztályblogra. Nyilván nem lesz időnk minden egyes posztot és kommentet értékelni. A helyzet kézben tartására vannak stratégiák; ezek egyike, hogy korlátozzuk az egy diák ál-