Page 87 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 87
4. fejezet: Blogok 85 Statikus weboldalak Bár a blogok általában dinamikus tartalmakat közvetítenek, vagyis a bejegyzések fordított kronológiai sorrendben jelennek meg, a legtöbb blogon van hely statikus oldalaknak is. A statikus oldalak jellemzően olyan információkat tartalmaznak, amelyek nemigen változnak, és az olvasóknak gyakran van szükségük az ott található adatokra. A statikus oldal alapvető szerepet tölt be, ha a blogot osztályadmineszközként használjuk. A statikus oldalak használata megfontolandó házi feladattal kapcsolatos információk, utasítások, értékelési szempontok, tippek, fontos források és más információk közlésekor, amelyeket a diákoknak rendszere- sen olvasniuk kell. Hogyan támogassuk a diákok blogírási tevékenységét? Elöljáróban fontos tisztázni, hogy a közösségi hálózatot üzemeltető szolgáltatókon (mint a Facebook vagy a Ning.com), illetve az iskolai tanulásmenedzsment- rendszereken futó blogszolgáltatások általában csak enyhe imitációi az igazi blogeszközöknek. Így bár a fataloknak ismerős leget a „blog” kifejezés, meglehet, az osztályblog lesz az első „igazi” vagy „valódi” blog, amelyhez hozzájárulnak. Ezért gondosan el kell magyaráznunk diákjainknak, mit jelent a blogolás; miből áll, milyen eredményt remélünk elérni vele. Ez egyben azt is jelenti, hogy ez a munka erős tanári támogatást, segítséget igényel. Alapvető fontosságú, hogy meg- felelő „GYIK” és „Mit hogyan?” útmutatást adjunk, világosan meghatározzuk és példákkal illusztráljuk a feladatot (lásd bővebben a 2. fejezet „Támogatás” című részében), semmiképpen ne feledkezzünk meg a következőkről: – Mondjuk el diákjainknak, miért használjuk a blogot az osztálymunka eszköze- ként. – Magyarázzuk meg, mi a blog, mik a főbb jellemzői. Különösen arra hívjuk fel a diákok fgyelmét, hogy a posztok fordított kronológiai sorrendben jelennek meg, és emeljük ki a címkézés jelentőségét. – Beszéljünk a különböző blogtípusokról, és arról, hogy milyen kommenteket sze- retnénk látni a posztok alatt. Feltétlenül magyarázzuk el, mit tekintünk elfogad- ható tartalomnak és elfogadható témának. – Biztassuk a diákokat arra, hogy fejtsék ki véleményüket, fogalmazzanak meg kritikát az osztály által felvetett témákkal és a posztok/kommentek főbb állítá- saival kapcsolatban. – Mondjuk el a diákoknak, mitől jó egy blogposzt. Mondjuk el nekik, hogy vá- lasszanak jó címet a posztoknak, legyen a cím rövid és koherens, és hogy a
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92