Page 86 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 86
84 Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban? nem hogy egyes látogatók nem értik, mi az a címke, és hogy a címkék hogyan strukturálják a blogok tartalmát (lásd bővebben a 3. fejezetben). Nagyon fontos, hogy a diákok megértsék, milyen lényeges a tartalmak címkézése hasznos kulcs- szavakkal, a címkék címkefelhőben vagy listában való megjelenítése a blogon. A navigáció javítható azzal, ha a tartalmat kategóriákba soroljuk, ami a cím- kékhez hasonlóan besorolja a posztokat, és segíti az olvasókat abban, hogy megta- lálják a szövegeket az oldalon. A kategóriák azonban általában rögzítettek, és me- revebbek, mint a címkék; többnyire tartalomjegyzékként szolgálnak a blogon. Például az ollóról írt blogot ilyen címkékkel láthatjuk el: „vágás”, „éles”, „pengék”, „hasznos”, „nyesőolló”, „varrás”, „konyha”, „papír”, „fodrászat”, de magát a posz- tot a „háztartási eszközök” kategóriába soroljuk. A blogon való navigációt megkönnyíthetjük azzal is, hogy a posztoknak archí- vumot hozunk létre, és keresődobozt adunk a bloghoz. Ezek a kereséskönnyítő eszközök általában widgetként könnyen beilleszthetők. Blogot vagy fórumot? Gyakran felteszik nekem a kérdést, mi a különbség a blogok és a fórumok között. A válasz egyszerű: a blogot általában egyetlen ember írja, aki az eredeti blogbejegyzést hozza létre, majd erre kommentek (válaszok, megjegyzések) érkez- nek az eredeti poszt olvasóitól. A fórumokon azonban bárki felvethet témát, a vá- laszok pedig általában előreviszik a társalgást; vagyis az emberek nemcsak az eredeti témafelvetésre reagálnak, hanem a beszélgetés folyamán felmerült gondola- tokra is. Ne foglalkoztasson bennünket túlságosan ez a csekély különbség, mert ezeknek az eszközöknek a használata során átfedések vannak. A lényeg az, hogy olyan eszközt használunk, amely a diákoknak egy adott témával kapcsolatos fel- adatot és elfoglaltságot ad. Érdemes átgondolni: A szülők és mások bevonása Mr. Sloan, a nagy-britanniai Tottenham Ferry Lane-i Általános Iskola tanára külön oldalt hozott létre a blogján, amelyben elmagyarázza blogprojektjét a szülőknek és gondviselőknek. Ez kitűnő stratégia arra, hogy megindokoljuk, miért alkalmazzuk a blogolást az oktatásban, és segít megérteni a szülők ré- széről esetlegesen felmerülő információs önrendelkezési és biztonsági prob- lémákat. (További információ angolul a „Ferry Lane parents” kifejezésre ke- reséssel az interneten található.)
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91