Page 81 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 81
4. fejezet: Blogok 79 hír forrása. A blogposztok különösen hatékonyak lehetnek mind a közlendők eljut- tatásában, mind az egész osztálynak szóló általános tanácsok, tippek, visszajelzés közvetítésére. Ezenkívül létrehozhatunk egy statikus oldalt is, ahol alapvető infor- mációkat adunk meg: elérhetőséget, tanmenetet, tananyagot, a feladatok részletes leírásait stb. A diákok és a szülők is tehetnek fel kérdéseket és kommentelhetnek az oldalon, ami lehetővé teszi, hogy megfelelően válaszolhassunk. Blogmodellek Számos módon használhatók blogok az oktatásban. Richardson (2006, 40–44.) szerint a blog alkalmas arra is, hogy bemutassuk a diákok munkáit, diák e-portfó- liókat fejlesszünk, vagy online könyvklubot hozzunk létre, de első lépésként akár az alábbi blogmodellek közül is választhatunk. Adminblog Ebben a modellben csak a tanár ír blogposztokat; a blog fő célja az, hogy tanulás- menedzsment-rendszerként működjön. Ezért ide az osztálynak szóló bejelentése- ket, a kiadott feladattal kapcsolatos utasításokat, tippeket, tanácsokat vagy az osz- tálynak szóló egyéb információkat tölthetünk fel. Az ilyen blog nagyszerűen alkalmas arra is, hogy a szülők folyamatosan tájékozódjanak az osztály előmene- telével, és kommentek révén szülői visszajelzést adjanak. A diákok és a szülők kaphatnak kommentelési jogot, de a hangsúly azon van, amit a tanár akar kom- munikálni. Ezt a modellt kombinálni lehet az alábbiakban bemutatott osztály- blogmodellel. Osztályblog (tanulásközpontú) Határozhatunk úgy, hogy egyetlen blogot szeretnénk, ahova az egész osztály írhat. Ez esetben minden diák „szerzőként” kerül a központi bloghoz. Az alapötlet az, hogy a tanár által megadott témákban vagy az egész osztály számára fontos dol- gokról írnak posztokat. A tanár irányít a posztolásban, a diákokat azonban arra kell biztatnia, hogy töltsenek fel (releváns és gondosan megírt) saját posztokat. A Miss Baker’s Extreme Biology blog (az interneten ezen a címen megtalálható extrém biológia blog) ennek kiváló példája. Gondoskodjunk arról, hogy minden diák egyértelműen beazonosítható legyen vagy keresztnévvel, vagy felhasználói névvel (lásd a 2. fejezet „Nyilvános vagy nem nyilvános munka?” című részét), és hogy szükség esetén törölni tudjuk az oda nem illő posztokat.