Page 79 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 79
4. fejezet: Blogok 77 A blogolás általában arra bátorítja a diákokat, hogy egy adott témával kapcso- latban elgondolásokat értékeljenek, kifejtsék véleményüket, és különböző szem- pontokat tárjanak fel. És bár a blogszolgáltatók számos médium hozzáadását te- szik lehetővé, a blogokon tárolt posztok nagy része szövegalapú. A magasabb rendű gondolkodási folyamatok, mint a minősítés, a magyarázat, a megerősítés, az elemzés, a kritika, a szintézis, a kiértékelés, a kreativitás és a képzelet fejleszthető – és fejlesztendő – blogposztok írásával. Közönség, stílus és közösségi tudatosság Mivel a blog igazi kapcsolatot biztosít a tágabb online közösséghez, a diákokban tudatosul, mit jelent a nyilvánosság számára írni. Ez azt jelenti, hogy számos do- logban tudatos, megalapozott döntéseket kell hozniuk. Ilyenek többek között a kö- vetkezők: – Írás. Hangnem, stílus, a poszt terjedelme, olvasmányossága. – Tartalom. Összhang, relevancia, érdekesség, adatpontosság vagy az érvek éssze- rűsége, a gondolatok hatékony kommunikációja. – Megjelenítés. Rendezettség, megjelenés, kisegítő tartalmak (videók, hiperlinkek, diasorok stb.) alkalmazása az olvasmányosság növelése érdekében, a média rele- vanciája, a posztok gyakorisága, nyelvhelyesség. Netikett: Kerülendő – A blog önálló „műfaj”, ne használjuk levelezőlistaként, fórumként, spam- szóróként. – Ne használjuk a blogot arra, hogy diákokkal miniesszéket és hasonló fel- adatokat írassunk. Ha az a cél, hogy a diákok miniesszét írjanak, akkor ezt a feladatot adjuk. Ennek az a mellékhatása, hogy számos diák fordít egy kicsit nagyobb fgyelmet az írás stílusára és arra, hogy miként kommunikálja gondolatait blogíráskor, mint akkor, ha olyan feladatot írnak, amit csak a tanáruk olvas (Bell, 2009, 89–90; Solomon és Schrum, 2010, 18.). Tehát a blogolás – az, hogy munkájukat a nagyvi- lág is megismerheti –, képes motiválni a diákokat arra, hogy jobban teljesítsenek. Ebből következően a diákblogolás közösségorientált, de tanulóközpontúnak is kell lennie, ráadásul segíti a tanulókat abban, hogy hálózatokat építsenek ki egymás között.
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84