Page 85 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 85
4. fejezet: Blogok 83 nak abból, hogy a diákok egymás munkájába betekinthetnek (lásd 17. fejezet), de attól is függhet, hogy a diák engedélyezi-e a tanárnak a blog olvasását. 2 Mindent lehet úgy zárolni, hogy a diák blogját csak a tanár és az osztálytársak lássák. Ezt az opciót akkor célszerű választani, ha alapos okunk van védeni az osztály információs önrendelkezését, vagy ha azt akarjuk, hogy csak az osztály tanulói kommentelhessék az osztály blogját/blogjait. Ez az opció azonban adminszempontból eléggé időigényes lehet, mivel jellemzően minden egyes ta- got az e-mail címén keresztül kell meghívni, és bízni kell abban, hogy csak a megadott e-mail címmel regisztrálnak a blogra, illetve nem más címmel regiszt- rálnak (mert a meghívási rendszer csak azokat az e-mail címeket ismeri fel, amelyeket az admin begépelt). Ha a diákoknak van iskolai e-mail címük, azzal a címmel kell meghívni őket a blogba. Később bármikor megváltoztathatják az e-mail címüket a Hotmail, a Gmail vagy más szolgáltatónál regisztáltra. Még jobb, ha a blogszolgáltató lehetővé teszi, hogy csoportos felhasználói proflt hoz- zunk létre, e-mail cím használata nélkül. 3 Nyilvánossá tehetjük a blogot úgy, hogy minden internetfelhasználó lássa és (potenciálisan) kommentálhassa a diákok munkáját. Ez az opció használja ki legjobban a blogok előnyeit, mert lehetővé teszi, hogy a világháló közönsége kommentálja a diákok munkáját, így több véleményt kaphatnak (ez segíti saját véleményük kialakítását), és értelmet, igazolást ad, a hasznosság érzetét kelti. Ám egyben potenciális biztonsági kockázatokat és információs önrendelkezési kockázatokat is jelent (erről bővebben a 16. és 17. fejezetben). Ezt a kockázatot csökkenthetjük a kommentek moderálásával és hasonló eszközökkel. Ha jól választottunk blogszolgáltatót, még több lehetőségünk van az informá ciós önrendelkezés szintjének szabályozására (például: egyes szolgáltatók, mint a WordPress, lehetővé teszik, hogy a blogunk nyilvános legyen, de azt a keresőmo- torok ne találják meg, vagyis csak az nézheti meg, aki ismeri a blog webcímét, URL-jét, vagy ha egy másik weblapon elhelyezett link a blogra mutat). Minden- esetre pedagógiai és biztonsági megfontolásokat is fgyelembe kell venni akkor, amikor döntést hozunk, mennyire legyenek láthatóak az interneten a diákjaink és munkáik. Keresés a blogon Vannak olvasók, akik nehézkesen navigálnak a blogokon; nem mindenki számára megszokott a blogok rugalmas, dinamikus struktúrája. Különösen zavaró lehet a blogolvasás olyanoknak, akik furcsának találják az olyan weboldalakon való navi- gálást, amelyeknek nincsenek hagyományos statikus oldalaik, és ahol nincs menü a bal oldalon. Itt nem az a legnagyobb gond, hogy a blogok strukturálatlanok, ha-