Page 93 - Megan Poore – Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?
P. 93
5. fejezet Wikik Áttekintés A blogokhoz hasonlóan a wikik is olyan weboldalak, amelyeknek vannak az okta- tásban felhasználható funkcióik. A wikik különösen alkalmasak a diákok tanulási élményének fokozására, mivel nem az egyéni, hanem a csoportos tanulást támo- gatják. Ebben a fejezetben bemutatjuk a wikik alapvető jellegzetességeit, majd áttérünk azokra az együttműködő jellegű, konstruktivista pedagógiákra, ame- lyekben a wikik nagyon jól használhatók. A wikik az adminisztratív és a tanulás- központú tevékenységeket egyaránt támogatják, de ha úgy döntünk, hogy wikiket alkalmazunk az osztályban, van néhány tényező, amelyre különösen fgyelnünk kell: például az, hogy milyen támogatást, oktatói segítséget adunk a diákoknak a wikik írásában, hogyan írjunk sikeres wikit, és hogyan kezeljük a „szerkesztői háborúkat”. A „wiki” szó a „wiki wiki” kifejezés rövidítése, jelentése hawaii nyelven: „gyors”. Mi a wiki? A wiki olyan weboldal, amely lehetővé teszi, hogy könnyen szerkeszthessünk, ki- egészíthessünk és törölhessünk weboldalakat és/vagy azok tartalmát. A wiki lehet nyilvános vagy privát: beállítható úgy, hogy bárki szerkeszthesse (általában bárki, akinek van felhasználóneve és jelszava), vagy csak azok, akiket meghívunk rá. Ettől közösségimédia-technológia a wiki: a szerzők és olvasók közvetlenül vesznek részt a digitális térben zajló tevékenységben. Az egyértelműen „dinamikus” (a posz- tokat fordított időrendi sorrendben bemutató) blogoktól eltérően a wikik „szerkesz- tés alatti” jellegük ellenére „statikus” oldalként jelennek meg az olvasónak.
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98